- Cuvantarea Preafericitului Parinte Patriarh Teoctist
- Discursul IPS Ioan Robu
- Omilia Papei Ioan Paul al II-lea
Cuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Teoctist
la celebrarea Liturghiei catolice de către Sanctitatea Sa Ioan Paul II
9 mai 1999
Sanctitatea voastră,
Suntem deosebit de bucuroşi, noi, membrii ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să participăm la această grandioasă Missă celebrată în inima Capitalei noastre a de Primatul Bisericii Catolice. Sfânta Liturghie din această dimineaţă, precum şi Missa de acum, săvârşite cu participarea impresionantă a poporului lui Dumnezeu din această ţară, reprezintă fără îndoială momentele culminate ale vizitei Sanctităţii? Voastre în România. “Iată acum ce este bun şi ce este frumos, decât numai a locui fraţii împreună” (Psalmul 132, 1) repetăm şi noi astăzi cu psalmistul David.
Paradoxal, în timpul Liturghiilor săvârşite pe parcursul acestei zile am trăit, pe de o parte, bucuria a întâlnirii cu Sanctitatea Voastră, iar pe de altă parte, durerea unei separări încă persistente, neputând să ne împărtăşim din acelaşi Sfânt Potir. Cu adevărat, noi, creştinii trebuie să fim conştienţi de responsabilitatea pe care o purtăm pentru înstrăinarea din secolele trecute, de contra-mărturia pe care această stare o prezintă în faţa lumii şi să ne rugăm lui Dumnezeu “pentru unirea tuturor”. Să facem, de asemenea, tot ce ne stă în putinţă pentru redescoperirea noastră, începând cu respectul izvorât din iubire al tradiţiei fiecăruia. Prezenţa Sanctităţii Voastre la Liturghia ortodoxă precum şi a noastră la Missa catolică arată tocmai acest respect faţă de identitatea Bisericilor noastre care tind spre unirea deplină întru credinţă. Drumul este greu şi obstacolele nu puţine. Dumnezeu ne va călăuzi paşii spre împlinirea acestui deziderat.
Sanctitatea Voastră,
În primul mileniu de istorie creştină, Biserica lui Hristos cea “una sfântă, sobornicească şi apostolească” a practicat o mare varietate de rituri şi tradiţii liturgice prin care diferitele neamuri şi culturi exprimau credinţa apostolică potrivit specificului lor. Unitatea de credinţă şi diversitatea în exprimarea ei a constituit principiul misiunii creştine în acea vreme. Extinderea propovăduirii Evangheliei după Cincizecime s-a datorat tocmai unităţii de credinţă, mărturisită de întreaga Biserică şi respectului faţă de identitatea lingvistică şi culturală a popoarelor care au primit creştinismul. La rândul ei, Evanghelia a modelat şi transformat graiul şi cultura popoarelor respective. Din această simbioză au apărut pretutindeni germenii unei lumi noi care corespunde cu aspiraţiile cele mai profunde ale omului spre desăvârşire, dreptate, pace şi libertate, toate izvorâte din credinţa în Hristos, Dumnezeu adevărat şi Om adevărat şi trăite plenar în Biserică. Căci “sufletul omului este prin natura sa creştin”, zicea Tertulian.
Popoarele Europei au primit, în marea lor majoritate, Evanghelia în această perioadă a Bisericii nedespărţite. Schisma cea mare din 1054, provocată din motive de ordin teologic, de factori istorici, culturali, politici şi de slăbiciunile omeneşti regretabile a frânt această unitate, Răsăritul şi Apusul creştin evoluând de acum înainte pe căi separate. Căci Răsăritul, fără sprijinul Apusului, va cădea treptat sub dominaţia necreştinilor, iar Apusul îşi va fărâmiţa unitatea la începutul secolului al XVI-lea.
Sanctitatea Voastră,
Acest secol a cunoscut cele mai mari tragedii din istoria omenirii prin cele două războaie mondiale, iar astăzi continentul european este confruntat cu o evidentă criză morală, o situaţie economică precară în centrul şi estul Europei, războiul din Iugoslavia etc.
“Unde s-a înmulţit păcatul acolo a prisosit şi harul lui Dumnezeu” (Rom. 5, 20), spune Sf. Apostol Pavel. Pentru noi, creştinii, în acest veac s-a întărit dorinţa de unitate creştină. Conştiinţa păcatului dezbinării şi efortul de apropiere pentru refacerea unităţii de credinţă promovat de mişcarea ecumenică sunt fără îndoială un dar al lui Dumnezeu pentru creştinii secolului pe care-l încheiem peste puţin.
Ne bucurăm că Biserica Ortodoxă s-a înscris printre iniţiatorii acestei mişcări de la începutul secolului, iar Biserica Ortodoxă Română a fost şi rămâne una din cele mai activă în acest sens. Ne bucurăm, de asemenea, de deschiderea ecumenică promovată de Conciliul Vatican II care a redescoperit şi afirmat valori de credinţă esenţiale, păstrate cu sfinţenie în Biserica Ortodoxă, ca sinodalitatea şi importanţa Bisericii locale. Apreciind patrimoniul spiritual al Bisericii Răsăritene, Sanctitatea Voastră aţi subliniat în repetate rânduri că el poate constitui răspunsul creştin la aşteptările omului de astăzi. Într-adevăr, omul modern, înstrăinat de Dumnezeu şi de el însuşi, tot mai nesigur de viitorul său îşi poate regăsi echilibrul sufletesc printr-o spiritualitate a comuniunii cu Dumnezeu şi cu semenii, în rugăciune şi asceză, în viaţa cu Hristos şi în Hristos.
Sanctitatea Voastră,
Biserica Ortodoxă Română este convinsă că nu poate exista convieţuire şi cu atât mai puţin dialog şi conlucrare decât prin bunăvoinţă şi deschidere din partea tuturor creştinilor, atât pe plan local, cât şi pe plan universal. Încercările prozelitiste nu fac decât să învenineze relaţiile dintre Biserici şi să producă animozitate şi vrăşmăşie între oameni. Cu toţii trebuie să fim conştienţi că diferendele între creştini nu se rezolvă decât prin dialog şi mai ales prin dragoste.
Credincioşii catolici şi greco-catolici din această ţară împreună cu alte comunităţi creştine şi necreştine trăiesc în mijlocul majorităţii ortodoxe în înţelegere şi conlucrare. În multe momente cruciale din istoria ţării, ortodocşii şi greco-catolicii au fost împreună în realizarea năzuinţelor de unitate naţională. Divergenţe izolate există şi la noi ca şi în alte părţi, dar determinarea pentru o convieţuire paşnică este puternică.
Biserica Ortodoxă Română are convingerea că împreună cu Biserica Catolică şi Greco-Catolică, precum şi prin alte comunităţi religioase din această ţară pot aduce contribuţia lor specifică la viaţa naţiunii române într-o perioadă de răscruce a istoriei sale. Bisericile din România împreună cu creştinătatea europeană întreagă, în drumul lor comun spre unitate pot forma, de asemenea, “sufletul” pe care îl caută cu ardoare Europa zilelor noastre.
Vă mulţumim, Sanctitatea Voastră, pentru bucuria de astăzi şi dăm slavă lui Dumnezeu pentru darul întâlnirii în rugăciune şi în speranţa realizării unităţii de credinţă a tuturor celor care Îl mărturisesc pe Hristos ca Domn şi Mântuitor al lumii.
Cuvântul Arhiepiscopului-Mitropolit romano-catolic de Bucureşti,
Dr. Ioan Robu, înainte de Sfânta Liturghie celebrată,
în după-masa zilei de duminică, de Sfântul Părinte Ioan Paul II
în parcul de la Podul Izvor
9 mai 1999
Sfinte Părinte,
“TU ES PETRUS – Tu eşti Petru”. Bine aţi venit în România, ţara soră de suferinţă cu Patria Iubirii Sanctităţii Voastre, Polonia.
Mă bucur nespus să vă salut în mijlocul nostru, al acestei mulţimi alcătuite din cler şi credincioşi veniţi din toate provinciile istorice care alcătuiesc azi România: Moldova, Ţara Românească şi Transilvania. Salut grupul de credincioşi veniţi din Basarabia şi Ucraina şi pe cel venit din Bulgaria. Îi salut pe toţi înalţii oaspeţi din Vatican şi din alte ţări: Franţa, Germania, Austria, Italia, Croaţia şi Ungaria.
Deci vă spun şi eu: bine aţi venit, Sfinte Părinte, pe pământul nostru românesc, pământ de har şi de păcat, pământ de victorii şi de căderi, pământ ca oricare altul, dar pentru noi, pământ sfânt.
Orice catolic din România şi-a dorit să ajungă odată la Roma pentru a-l vedea pe Papa; în timp, unii au reuşit să o facă, dar cine îndrăznea să se gândească, până nu demult, că însăşi Papa va veni la noi?
Nu mi se pare o pură coincidenţă faptul că vizita se desfăşoară în luna mai, luna Preacuratei Fecioare Maria; de asemenea, ieri l-am sărbătorit pe Fericitul Ieremia Valahul, primul român ridicat la cinstea altarelor. Sunt convins că ei au avut un rol mai mare decât oricine de pe pământ în realizarea momentului de bucurie şi de frăţietate pe care îl trăim acum cu toţii.
Într-adevăr, se află acum alături de noi şi reprezentanţi ai Bisericii-surori Ortodoxe, în frunte cu Preafericirea Sa Patriarhul Teoctist, precum şi reprezentanţi ai autorităţilor statului, în fruntea cărora se află Domnul Preşedinte, Emil Constantinescu şi Primul Ministru, Radu Vasile; fiecare dintre aceştia au contribuit, în felul său şi din poziţia în care se află, la realizarea acestei vizite.
Vom începe îndată Sfânta Liturghie. Christos va veni în mijlocul nostru şi se va adresa Sanctităţii Voastre ca odinioară lui Petru: “Simone, Simone,… m-am rugat pentru tine ca să nu înceteze credinţa ta. Iar tu, întorcându-te, întăreşte-i pe fraţii tăi.” (Lc 22, 31-32). Sfinte Părinte, întăriţi-ne în credinţă! TU ES PETRUS. Fie ca această adunare euharistică să fie încă un pas spre împlinirea rugăciunii pe care Mântuitorul a adresat-o Tatălui la Cina cea de Taină: ca toţi să fie una.
În prezenţa Sfântului Părinte, preoţi, persoane consacrate, credincioşi laici ne vom reînnoi hotărârea de fidelitate, rugându-l pe Dumnezeu să desăvârşească ceea ce a început în noi. Ne vom ruga împreună la Jubileul pe care deja îl pregătim să aducă pentru ţara şi poporul nostru, pentru regiunea Balcanilor, pentru Europa şi lumea întreagă mai multă pace şi iubire frăţească.
Salutându-vă pe toţi cei de faţă, vă invit la rugăciune.
Sfinte Părinte, poporul nostru a înţeles că aţi venit la noi ca vestitor al Iubirii, al acelei iubiri care toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă. Vă mulţumim şi vă mai aşteptăm!
„Această unitate a creştinilor este înainte de toate opera Duhului Sfânt”
Omilia de la Liturghia catolică
(Bucureşti, Parcul Izvor, duminică, 9 mai 1999)
„Cristos a înviat!”
„Mari sunt lucrările Domnului!”
1. Psalmul responsorial din Liturghia zilei este un cânt de slavă înălţat Domnului pentru lucrările pe care le-a înfăptuit. Este un cânt de laudă şi de mulţumire înainte de toate pentru cele create, capodoperă a bunătăţii divine, şi pentru minunile pe care Domnul le-a realizat în favoarea poporului său eliberându-l din sclavia Egiptului şi făcându-l să treacă prin Marea Roşie.
Dar ce să spunem despre lucrarea şi mai extraordinară a întrupării Cuvântului, care a condus la îndeplinirea planului originar al mântuirii umane? Planul Tatălui ceresc se împlineşte într-adevăr prin moartea şi învierea lui Isus şi se adresează oamenilor de toate rasele şi dintotdeauna. Cristos – ne aminteşte sfântul Petru în cea de a doua lectură a zilei – „a murit… pentru păcatele noastre, el cel drept pentru cei nedrepţi… omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul” (1Pt 3,18). Cristos cel răstignit a înviat: iată marea veste pascală pe care fiecare credincios este chemat să o proclame şi să o mărturisească cu curaj.
Înainte de a părăsi acest pământ, Mântuitorul le vesteşte discipolilor venirea Mângâietorului: „Şi eu voi ruga pe Tatăl şi alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul adevărului, pe care lumea nu poate să-l primească, pentru că nu-l vede, nici nu-l cunoaşte. Voi îl cunoaşteţi, că rămâne la voi şi în voi va fi!” (In 14,16-17). Începând de atunci Duhul Sfânt însufleţeşte Biserica şi o face să devină semn şi instrument al mântuirii pentru întreaga umanitate. El lucrează în inima creştinilor şi îi face conştienţi de darul şi de misiunea pe care au primit-o de la Domnul cel înviat. Duhul i-a îndemnat pe apostoli să străbată toate drumurile lumii cunoscute pe atunci pentru a vesti evanghelia. În felul acesta, mesajul evanghelic a ajuns şi s-a răspândit şi aici în România, datorită jertfei eroice adusă de mărturisitori ai credinţei şi de martiri, de ieri şi din secolul noastru.
Într-adevăr, privind istoria Bisericii pe pământ românesc, putem repeta cu inima plină de recunoştinţă: „Mari sunt lucrările Domnului!”
2. „Mari sunt lucrările Domnului!” Exclamaţia psalmistului mi se naşte spontan în inimă în această vizită a mea care-mi oferă posibilitatea să văd cu proprii ochi minunile pe care le-a făcut Dumnezeu de-a lungul secolelor şi mai ales în ultimii ani.
Până nu de mult, era de neimaginat că episcopul Romei ar fi putut veni în vizită la fraţii şi surorile în credinţă care trăiesc în România. Astăzi, după o lungă iarnă de suferinţă şi de prigoană, putem în sfârşit să ne dăruim unii altora îmbrăţişarea păcii şi să-l lăudăm împreună pe Domnul. Vă salut pe toţi cu multă afecţiune, mult iubiţi fraţi şi surori. Salut cu deferenţă şi cordialitate pe Preafericirea sa patriarhul Teoctist, care printr-un preţuit gest fratern a voit să asiste la această concelebrare euharistică. Prezenţa sa, cordialitatea sa, spiritul său ecumenic mă impresionează profund. Îi exprim recunoştinţa mea şi pentru toate acestea îi aduc mulţumire Domnului nostru Isus Cristos.
Vă salut încă o dată cu bucurie pe voi, mult iubiţi şi veneraţi fraţi întru episcopat, adresând un gând particular arhiepiscopului de Bucureşti, Mons. Ioan Robu, şi mitropolitului de Făgăraş şi Alba-Iulia, Mons. Lucian Mureşan. Le mulţumesc din inimă pentru cuvintele pe care mi le-au adresat la începutul Liturghiei, făcându-se interpreţii simţămintelor comune. Îmbrăţişez spiritual pe toţi şi pe fiecare, catolici de rit latin şi de rit bizantin-român, deopotrivă dragi inimii mele. Salut preoţii, călugării, călugăriţele şi laicii care se dedică apostolatului. Salut tinerii şi familiile, bolnavii şi cei încercaţi de suferinţă fizică şi spirituală.
Din această capitală doresc să îmbrăţişez întreaga Românie în toată alcătuirea ei: pe toţi, din apropiere şi de departe, îi asigur de afecţiunea şi rugăciunea mea. E o mare bucurie spirituală pentru mine faptul că mă aflu pe pământ românesc şi să-i mulţumesc lui Dumnezeu împreună cu voi pentru lucrările minunate pe care le-a înfăptuit şi pe care Liturghia timpului pascal ne invită să le amintim cu bucurie şi gratitudine faţă de Domnul.
Ministerul succesorului lui Petru
3. Acum când se încheie acest secol şi se întrezăresc deja zorii celui de-al treilea mileniu, privirea se îndreaptă către anii care s-au scurs, căutând în ei semnele milostivirii divine, care însoţesc mereu paşii celor ce se încred în Dumnezeu.
Cum să nu menţionăm Conciliul Vatican II, care a deschis o nouă eră în istoria Bisericii, imprimându-i un nou avânt? Datorită constituţiei Lumen gentium, Biserica a dobândit o conştiinţă mai profundă de a fi popor al lui Dumnezeu în drum spre împlinirea împărăţiei. Percepem misterul Bisericii una, sfântă, catolică şi apostolică, şi descoperim valoarea misiunii sale în mod deosebit aici pe pământ românesc, unde trăiesc, alături unii de alţii, creştini care aparţin tradiţiei orientale şi celei occidentale. Trăiesc orientaţi spre unitate, preocupaţi să răspundă poruncii lui Cristos şi prin aceasta dornici să dialogheze, să se înţeleagă şi să se ajute între ei. Această năzuinţă de cooperare fraternă, susţinută de rugăciune şi însufleţită de stimă şi respect reciproc, trebuie sprijinită şi promovată deoarece numai pacea edifică, pe când discordia distruge.
În numele acestei mari inspiraţii ecumenice, mă adresez tuturor celor ce cred în Cristos, care trăiesc în România. Mă aflu aici printre voi însufleţit numai de dorinţa adevăratei unităţi şi de voinţa de a îndeplini ministerul petrin pe care Domnul mi l-a încredinţat între fraţii şi surorile în credinţă.
Îi mulţumesc lui Dumnezeu că îmi este dat să îndeplinesc atare slujire. Doresc din inimă şi mă rog ca să se poată ajunge cât mai curând la deplina comuniune fraternă între toţi cei ce cred în Cristos din Occident şi din Orient. Pentru această unitate, însufleţită de iubire, s-a rugat divinul Învăţător în Cenacol în ajunul pătimirii şi morţii sale.
4. Această unitate a creştinilor este înainte de toate opera Duhului Sfânt, de invocat fără încetare. În ziua Rusaliilor, apostolii, care până în acel moment erau confuzi şi fricoşi, au devenit plini de curaj şi de zel apostolic. Nu s-au temut să-l vestească pe Cristos răstignit şi înviat; nu le-a mai fost frică să-şi mărturisească prin cuvinte şi cu viaţa fidelitatea faţă de evanghelie, chiar şi atunci când aceasta însemna prigoană şi uneori moartea. Mulţi, într-adevăr, au plătit cu martiriul această fidelitate. Călăuzită de Spiritul Sfânt, Biserica s-a răspândit astfel pretutindeni în lume.
Dacă uneori s-au produs neînţelegeri şi, din păcate, rupturi dureroase în interiorul trupului mistic al lui Cristos, unic şi indivizibil, totuşi mai puternică decât orice dezbinare a dăinuit conştiinţa a ceea ce îi uneşte pe toţi credincioşii şi a chemării comune la unitate. La sfârşitul celui de-al doilea mileniu, drumurile care se îndepărtaseră încep să se apropie şi asistăm la intensificarea mişcării ecumenice menite să atingă unitatea deplină. Semnele acestui drum neîntrerupt către unitate sunt prezente şi pe pământul vostru, în România, ţară care în cultura, limba şi istoria sa, poartă urmele vii ale tradiţiei latine şi ale celei orientale. Urarea mea cea mai vie este ca rugăciunea lui Isus în Cenacol: „Tată, fă ca toţi să fie una” (cf. In 17,21), să vă rămână mereu pe buze şi să nu înceteze niciodată să bată în inimile voastre.
Fiţi deschişi să colaboraţi cu toţi
5. „Cine mă iubeşte pe mine va fi iubit de Tatăl meu şi-l voi iubi şi eu şi mă voi arăta lui” (In 14,21).
Aceste cuvinte ale lui Isus, încredinţate ucenicilor în ajunul pătimirii sale, răsună astăzi pentru noi ca o invitaţie presantă de păşi mai departe pe acest drum de fidelitate şi iubire. A-l iubi pe Cristos! Iată scopul ultim al existenţei noastre: a-l iubi în împrejurările concrete ale vieţii, încât iubirea Tatălui să se arate lumii; a-l iubi din toate puterile, pentru ca să se realizeze planul de mântuire, iar credincioşii să ajungă prin el la deplina comuniune. Niciodată să nu se stingă în inimă această arzătoare dorinţă!
Mult iubiţi catolici din România, ştiu bine cât aţi suferit în anii cumplitului regim comunist; mai ştiu şi cu cât curaj aţi perseverat în fidelitatea voastră faţă de Cristos şi evanghelia sa. Acum, în pragul mileniului trei, nu vă fie teamă: deschideţi larg porţile inimii voastre Mântuitorului Cristos! El vă iubeşte şi vă este aproape; el vă cheamă la un reînnoit angajament de evanghelizare. Credinţa este dar al lui Dumnezeu şi patrimoniu de incomparabilă valoare care trebuie păstrat şi răspândit. În păstrarea şi promovarea valorilor comune, fiţi mereu deschişi unei efective colaborări cu toate grupurile etnico-sociale şi religioase care alcătuiesc ţara voastră, animaţi întotdeauna de speranţă şi de iubire.
Maria, Maica Răscumpărătorului, să vă însoţească şi să vă ocrotească pentru ca să puteţi scrie noi pagini de sfinţenie şi de generoasă mărturie creştină în istoria României.
Amin! „Cristos a înviat!”.
În limba maghiară
„Dragi credincioşi de limbă maghiară! Vă salut cu multă afecţiune. Vă mulţumesc pentru fidelitatea voastră faţă de urmaşul lui Petru. Păstraţi-vă credinţa, tradiţia şi patrimoniul cultural”.
În limba germană
„Dragi credincioşi de limbă germană! Vă adresez un cordial salut, cu bucuria de a vă putea întâlni aici. Deşi limbile şi culturile noastre sunt diferite, cu toţii ne îndreptăm privirile spre unicul Domn. Păstraţi-vă patrimoniul cultural! Zidiţi-vă viaţa pe stânca aceasta care este Cristos. Rămâneţi tari în credinţa voastră faţă de urmaşul lui Petru. Credinţa voastră să se inspire din spiritul ecumenic în convieţuirea din această ţară, apreciată şi iubită de voi. Din toată inima, vă dau binecuvântarea apostolică. Lăudat să fie Isus Cristos!”.
În limba polonă
„Îi salut cordial pe conaţionalii mei care trăiesc în această ţară. Urmaţi-l cu credinţă pe Cristos în viaţa personală şi în familie. Domnul să vă binecuvânteze”.
În limba română
Mult iubiţi fraţi şi surori, se apropie de sfârşit pelerinajul meu pe pământul vostru. Cu inima plină de gratitudine pentru momentele intense pe care le-am trăit, invoc harul Domnului peste toţi, prin mijlocirea fericitului Ieremia Valahul, şi cu mare afecţiune, vă binecuvântez.
Ioan Paul al II-lea, Discursuri şi omilii cu ocazia vizitei în România: 7-9 mai 1999
© Copyright 2009 – Editura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26
RO-700064-Iaşi
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro