Cuvânt de bun venit al Preşedintelui României,
prof. Emil Constantinescu, la sosirea în România
a Sanctităţii Sale, Papa Ioan Paul II
– aeroportul Băneasa din Bucureşti –
7 mai 1999

 

Sanctitatea Voastră,

Îngăduiţi-mi ca, în numele tuturor cetăţenilor acestei ţări, în numele autorităţilor Statului român, ca şi în numele meu personal, să vă urez “bun venit” pe pământul României.

Sanctitatea voastră este cel dintâi succesor al Sfântului Petru care călătoreşte într-o ţară cu majoritate creştin-ortodoxă. Este un eveniment istoric care prevesteşte al treilea mileniu creştin ca pe un timp al concordiei, al înfrăţirii şi al păcii inimilor.

Prezenţa Sanctităţii voastre în România închide un mileniu de dureroasă separaţie şi inaugurează istoria dorită, dar acum şi posibilă a unei istorice reconcilieri. Suntem pe bună dreptate mândri de faptul că prima piatră a acestei construcţii spirituale este aşezată aici, în capitala unei ţări care aparţine Europei nu numai prin cultura sa dominantă sau prin opţiunile sale de politică externă, ci şi prin adâncimea rădăcinilor sale creştine. Vizita pe care o începeţi astăzi este percepută pretutindeni ca un eveniment istoric. Ea are o dimensiune simbolică de prim ordin, în măsura în care ne transmite tuturor speranţa unităţii creştine. Numai Dumnezeu cunoaşte, acum, roadele pe care comuniunea eclezială deocamdată întrezărită le va oferi, cândva, tuturor. Putem însă admite de pe acum ideea că diviziunile religioase sunt cele mai greu de înţeles exemple de dizarmonie europeană. Diferenţele economice, prăpăstiile ideologice, contrastele culturale au cauze umane şi explicaţii profane. Dezbinările între creştini nu pot fi justificate şi nici măcar explicate, pentru că ele se opun voinţei divine exprimate de Domnul nostru Isus Hristos.

E limpede că Bisericile creştine au, cu atât mai mult acum, în pragul celui de al treilea mileniu creştin, datoria de a-şi purifica memoria şi de a căuta împreună sursele apostolice ale unităţii lor originare. Dacă acest ideal va fi realizat, construcţia europeană va avea din nou un suflet. Nu e vorba despre o metaforă sau de sacrificarea pragmatismului politico-economic în favoarea unui entuziasm imaginar. Mă refer la urgenţa de a reumaniza viaţa politică, practica solidarităţii internaţionale sau exercitarea drepturilor fiecărei persoane în contextul unui creştinism viu, plural şi capabil de noi creaţii pasionante.

Creştinismul nu este un muzeu, ci un liant spiritual fără de care înţelegerea trecutului, organizarea prezentului şi configurarea unui viitor vrednic de vocaţia ultimă a omenirii nu pot fi concepute.

Sanctitatea Voastră,

Vizita cu care ne onoraţi azi este, sunt convins, şi o înaltă recunoaştere pe care aţi dorit să o exprimaţi în acest fel poporului român. Recunoaştere a latinităţii sale perene şi a apartenenţei sale originare la spaţiul spiritualităţii creştine; recunoaştere a statorniciei cu care a apărat această Poartă a creştinătăţii de-a lungul veacurilor, recunoaştere a curajului de a-şi fi jertfit fiii, în decembrie 1989, în numele libertăţii şi al credinţei în Dumnezeu; recunoaştere, în fine, a înţelepciunii şi echilibrului de care ştie să dea dovadă în aceşti ani grei şi nu odată turbulenţi ai sfârşitului de veac. Vă mulţumesc pentru acest mesaj de respect, care sporeşte demnitatea românilor şi încrederea lor în propriile forţe într-un ceas greu al istoriei.

Vizita Sanctităţii Voastre ilustrează triumful spiritului evanghelic asupra prejudecăţilor pe care istoria le-a întreţinut spre paguba Bisericii. Sanctitatea Voastră a contribuit, în chip providenţial la prăbuşirea comunismului pe care, ca fiu al Poloniei, l-aţi cunoscut nemijlocit. Ştim cu toţii că, încă din secolul trecut, Biserica catolică a condamnat marxismul, comunismul real şi mai apoi chiar pe cei care, înşelaţi sau intimidaţi, au aderat la această doctrină politică atee.

În ceea ce Vă priveşte nu aţi privit comunismul ca pe un duşman exterior, ci mai degrabă ca pe o patologie spirituală care poate fi depăşită prin afirmarea existenţială a marilor principii creştine. Nu era nevoie de un asediu, ci de o convertire a inimilor. Aţi reuşit să insuflaţi această mutaţie lăuntrică tuturor naţiunilor captive în spatele atâtor ziduri, văzute şi nevăzute. Acţiunea Sfântului Scaun a îndeplinit, în acei ani tulburi, un salutar ritual de exorcizare. Iată de ce putem spune că sistemul comunist nu a pierdut doar o luptă, ci şi-a atins limitele, dizolvându-se în confruntarea cu umanitatea esenţială a învăţăturilor evanghelice.

Urmările lui mai dăinuie însă. În imediata noastră vecinătate se desfăşoară un conflict sângeros şi devastator. Ne simţim răspunzători pentru fiecare viaţă curmată violent, pentru fiecare încălcare a libertăţii şi demnităţii fiinţei umane. Nu putem asista nepăsători când oameni ca noi sunt alungaţi din casele lor şi din patria lor, cum nu putem asista nepăsători când, din necugetarea conducătorilor şi din aviditatea acestora, popoare întregi suferă. Creştini fiind, suferim pentru fiecare cetăţean al ţării vecine, fie el sârb sau albanez, valah sau maghiar. Dorim din toată inima ca pacea şi reconstrucţia să ia locul armelor, ca dialogul şi toleranţa reciprocă benefică să deschidă, în fine, un nou veac, de bună înţelegere şi de prosperitate, în acest colţ de lume.

Sfinte Părinte,

Statul român asigură condiţiile politice şi instituţionale capabile să garanteze funcţionarea unei democraţii consolidate. Majoritatea românilor sunt fii ai Bisericii Ortodoxe, dar există la noi şi o semnificativă comunitate de credincioşi catolici care aparţin fie ritului latin, fie aceluia bizantin. Există, în preajma lor, şi ale confesiuni creştine. Există şi comunităţi ale altor religii, cu care dezvoltă dialogul spiritual şi respectul reciproc. Legile statului nu fac nici o deosebire între unii şi ceilalţi. Cu toţii sunt cetăţeni liberi, care se bucură de drepturi egale şi care înţeleg să sprijine, prin competenţa lor devotată, refacerea morală şi materială a societăţii româneşti.

E adevărat că, între majoritatea ortodoxă şi minoritatea catolică au existat tensiuni pe care nu le ignorăm. Sperăm că dialogul şi sentimentul superior al interesului naţional vor izbuti să aplaneze, cât mai grabnic, litigiile sau aprecierile divergente. Am convingerea că acest lucru e posibil şi necesar. Reconcilierea este posibilă pentru că Bisericile din România posedă o experienţă ecumenică verificată. Reconcilierea este totodată necesară, pentru că pe ea se va sprijini pacea socială, bunăvoinţa şi spiritul de sacrificiu de care România are nevoie pentru a ieşi la liman. Sunt convins că vizita Sanctităţii voastre va impulsiona acest proces, conferindu-i o dimensiune imperativă şi responsabilă.

Sanctitate,

Ilustrul Vostru predecesor, Papa Paul al VI-lea, vorbea deja despre catolicism şi ortodoxie ca despre cei doi plămâni ai Europei. Pentru prima oară aceşti doi plămâni respiră împreună aerul normalităţii fraterne şi al speranţei comune. Fie ca această experienţă să devină tradiţie, spre folosul tuturor urmaşilor lui Isus Hristos! Vă urez bine aţi venit pe pământul României şi vă cer, în numele tuturor fiilor acestei naţiuni, Binecuvântarea apostolică sub semnul căreia ne bucurăm să Vă primim.

Cuvântul Preafericitului Părinte Patriarh Teoctist
la aeroportul Băneasa, cu ocazia sosirii în România
a Sanctităţii Sale Papa Ioan Paul II
7 mai 1999

Sanctitatea Voastră,

Cu binecuvântarea lui Dumnezeu, aţi păşit pe pământul românesc, un pământ care a primit sămânţa cuvântului Evangheliei Mântuitorului Hristos chiar de la unul din Apostolii săi, Sfântul Andrei, fratele după trup al Sfântului Petru.

Astăzi, Sanctitatea Voastră, aţi sosit în România, ţară ai cărei fii sunt în majoritate ortodocşi, ţară sfinţită de sângele martirilor, al celor de demult şi al celor care au căzut pe altarul credinţei creştine în vremurile apăsătoare ale dictaturii comuniste atee, la care s-au adăugat numele tinerilor şi vârstnicilor căzuţi în revoluţie. Este un pământ sfinţit de lacrimile rugăciunilor mamelor şi de nevoinţele duhovniceşti ale monahilor şi ale tuturor creştinilor de aici; este un pământ presărat de la un capăt la altul de crucile ce străjuiesc turlele bisericilor şi mănăstirilor, răspântiile drumurilor şi mormintele strămoşilor noştri, ca semn al nădejdii noastre în înviere.

Primindu-vă cu dragoste, mărturisim şi noi împreună cu Sfântul Apostol Pavel, că: “aşa cum au prisosit pătimirile lui Hristos pentru noi, tot aşa a prisosit prin Hristos mângâierea asupra noastră” (2 Cor. 1, 5). De aceea, dăm slavă lui Dumnezeu pentru toate.

Din primele secole creştine, strămoşii noştri au fost consideraţi pe bună dreptate o punte între Răsărit şi Apus. Mari Părinţţi ai Bisericii, fii ai acestui pământ, precum Dionisie Exiguul şi Sf. Ioan Casian au slujit Biserica Romei. Mai târziu, domnitorii Ţărilor Româneşti au fost pavăză, cu preţul multor jertfe, în apărarea Europei creştine.

Aşezarea la răscruce între Orient şi Occident, moştenirea spirituală care este credinţa neschimbată a părinţilor noştri şi istoria acestui popor constituie o zestre preţioasă, hotărâtoare pentru vocaţia şi misiunea Bisericii şi neamului nostru astăzi.

Sanctitatea Voastră,

Mileniul al doilea al istoriei creştine a început cu o dureroasă sfâşiere a unităţii Bisericii. El se încheie însă sub semnul afirmării unei dorinţe sincere şi a unor eforturi de unitate, oglindite în strădaniile Bisericilor creştine de pretutindeni pentru vindecarea acestei răni din trupul Bisericii lui Hristos.

Biserica Ortodoxă din România îşi asumă cu responsabilitate lucrarea ce-i revine în contextul tuturor Bisericilor, de apropiere şi de refacere a unităţii de credinţă a creştinilor. Însăşi vizita ecumenică a Sanctităţii Voastre în Biserica noastră se înscrie în acest demers.

Vom avea prilejul, în aceste zile, prin voia lui Dumnezeu “să avem mângâierea împreună, prin credinţa noastră laolaltă, a voastră şi a noastră” (Rom. 1, 12), după cuvântul Sfântului Pavel, să facem bucurie celor întristaţi de separarea Bisericilor noastre şi să aducem împreună bună-vestire celor ce îşi pun nădejdea în noi.

Vă spunem “Bun venit” în ţara şi în Biserica noastră, în mijlocul unui popor dreptcredincios care tinde spre Dumnezeu “ca un pământ însetoşat”, cu nădejdea “că Duhul Lui cel bun, îi va povăţui la pământul dreptăţii” (Psalmul 142, 10).

Vă primim cu inima deschisă şi cu gândul bun în numele ierarhilor, preoţilor, monahilor şi credincioşilor Bisericii noastre şi vă îmbrăţişăm cu îmbrăţişarea frăţească a lui Hristos Isus, cu speranţa şi rugăciunea că “Dumnezeul iubirii şi al păcii va fi cu noi” (2 Cor. 13, 11) în aceste zile.

Discursul Papei Ioan Paul al II-lea la sosirea in Romania

„Românie, ţară-punte între Orient şi Occi­dent, în pragul unui nou mileniu, înte­me­iază-ţi vii­torul mai departe pe stânca tare a evan­ghe­liei”

Dis­cursul din timpul cere­mo­niei de bun venit
(Aero­portul Băne­asa, vineri, 7 mai 1999)

Dom­nule pre­şe­dinte, dis­tinşi repre­zen­tanţi ai Gu­­ver­nului, Pre­a­fe­ri­cite Păr­inte Patriarh Teoc­tist, ve­ne­­raţi fraţi întru epis­copat, pre­a­iu­biţi fraţi şi surori!

1. Cu mare bucurie sosesc astăzi în România, naţi­une mult dragă mie şi pe care de multă vreme doream să o vizitez. Cu pro­fundă emoţie i-am sărutat pământul, recu­nos­cător înainte de toate lui Dum­nezeu cel atot­pu­ternic care în pre­vă­ză­to­area sa bună­voinţă mi-a hărăzit să văd rea­lizat acest gând.
Expresia gra­ti­tu­di­nii mele se îndreaptă apoi spre dum­nea­vo­astră, dom­nule pre­şe­dinte, pentru invi­taţia repe­tată şi pentru cuvin­tele pline de ama­bi­li­tate cu care mi-aţi mani­festat sen­ti­men­tele cola­bo­ra­to­rilor şi ale între­gului popor român. Am apre­ciat mult cuvin­tele dum­nea­vo­astră de bun venit şi le păs­trez în suflet, în timp ce mă gân­desc cu recu­noş­tinţă la vizita pe care mi-aţi făcut-o în 1993, atunci în cali­tate de rector al Uni­ver­si­tă­ţii din Bucur­eşti şi pre­şe­dinte al Con­fer­inţei Rec­to­rilor de Uni­ver­si­tăţi din România. În dum­nea­vo­astră, prim cetă­ţean al acestei nobile naţi­uni, văd repre­zen­taţi toţi cetă­ţe­nii şi simt dorinţa vie de a le adresa un căl­duros salut de fra­ter­ni­tate şi pace, înce­pând cu popu­laţia capi­talei până la locui­torii din satele cele mai înde­păr­tate.

2. Mul­ţu­mesc apoi în mod spe­cial Pre­a­fe­ri­cirii voastre Păr­inte Teoc­tist, Patriarh al Bise­ricii Orto­doxe Române, pentru expre­siile fra­terne pe care aţi bine­voit a mi le adresa, precum şi pentru ama­bila invi­taţie de a face o vizită Bise­ricii Orto­doxe Române, Bise­rică majo­ri­tară în ţară. Este prima dată când pro­vi­denţa divină îmi oferă posi­bi­li­tatea să dedic o călă­torie apos­to­lică unei naţi­uni în majo­ri­tate orto­doxă şi, desigur, acest lucru nu s-ar fi putut rea­liza fără con­des­cen­denţa şi dis­po­ni­bi­li­tatea fra­ternă din partea Sfân­tului Sinod al vene­ra­bilei Bise­rici Orto­doxe Ro­mâne şi fără con­sim­ţă­mântul dum­nea­vo­astră, părinte patriarh, cu care voi avea mâine şi dumi­nică spe­ciale şi aştep­tate întâl­niri.
Nu pot în acest moment istoric să nu amin­tesc vizita pe care dum­nea­vo­astră mi-aţi făcut-o în urmă cu zece ani la Vatican, mani­fes­tând voinţa fermă de a sta­bili în mod liber rapor­tu­rile ecle­ziale de pri­e­tenie care păreau folo­si­to­are pentru poporul lui Dum­nezeu. Am încre­dere că vizita mea va con­tribui la cica­tri­zarea rănilor pro­duse în rela­ţi­ile dintre Bise­ri­cile noastre în timpul celor 50 de ani care s-au scurs şi va des­chide un ano­timp de cola­bo­rare reci­procă plină de încre­dere.

Primii evan­ghe­li­za­tori ai Româ­niei
3. Vă salut din toată inima şi pe dum­nea­vo­astră, Mons. Lucian Mureşan, venerat arhi­e­piscop de Făgăraş şi Alba-Iulia şi pre­şe­dinte al Con­fer­inţei Epis­co­pilor Cato­lici din România, şi pe voi toţi cei­lalţi fraţi întru epis­copat de rit bizantin-român şi de rit latin, cu un gând par­ti­cular arhi­e­pis­co­pului de Bucur­eşti, Mons. Ioan Robu. Vă reîn­noiesc între­aga mea gra­ti­tu­dine pentru insis­tenţa plină de soli­ci­tu­dine cu care m-aţi invitat să vă vizitez. Sunt cu ade­vărat fericit că acest vis se rea­li­zează şi îi mul­ţu­mesc Dom­nului împreună cu voi.
Iată-mă, în sfârşit, între voi, pelerin de cre­dinţă şi de spe­ranţă. Pe voi toţi, pre­a­iu­biţi fraţi şi surori cato­lici din fie­care comu­ni­tate şi die­ceză, preoţi, călu­gări şi laici, vă cuprind într-o îmbră­ţi­şare plină de afec­ţi­une şi emoţie, în timp ce vă salut cu cuvin­tele apos­to­lului Paul: „Har vouă şi pace de la Dum­nezeu Tatăl nostru şi de la Domnul nostru Isus Cristos” (1Cor 1,3).
Vizita mea de acum vrea să con­firme legă­tu­rile dintre România şi Sfântul Scaun, care au avut mare impor­tanţă pentru istoria creş­ti­nis­mului în regi­une. Cum e cunoscut, potrivit tra­di­ţiei, cre­dinţa a fost pur­tată în aceste ţinu­turi de fra­tele lui Petru, apos­tolul Andrei, care a pecet­luit neo­bo­sita sa operă misio­nară prin mar­ti­riul său petrecut la Patras. Alţi mar­tori de seamă ai evan­ghe­liei ca Sava Gotul, Niceta de Reme­siana, pro­ve­nind din Aqui­lea, şi Lau­­renţiu de Novae i-au con­ti­nuat lucrarea, iar în timpul per­se­cu­ţi­ilor din pri­mele vea­curi, cete de creş­tini au suferit mar­ti­riul: sunt mar­tirii daco-romani, precum Zoticos, Attalos, Kamasis şi Filippos, prin al căror sacri­ficiu s-a înră­dă­cinat pro­fund cre­dinţa creş­tină în pământul vostru.
Sămânţa evan­ghe­liei, căzută în teren fertil, a produs în perio­ada acestor două mile­nii roade abun­dente de sfin­ţenie şi de mar­tiriu. Mă gân­desc la sfântul Ioan Cas­sian şi Dio­nisie Exi­guul, care au con­tri­buit la trans­mi­terea como­rilor spi­ri­tuale, teo­lo­gice şi cano­nice ale Orien­tului grec şi Occi­den­tului latin; apoi, mult mai târziu, la voie­vodul Ştefan cel Mare şi Sfânt, „un ade­vărat atlet al cre­dinţei creş­tine”, cum l-a numit papa Sixt al IV-lea, şi la nume­roşi alţi slu­ji­tori ai evan­ghe­liei, între care dom­ni­torul şi mar­tirul Cons­tantin Brân­co­veanu, iar mai recent, nume­roşii mar­tiri şi măr­tu­ri­si­tori ai cre­dinţei din secolul al XX-lea.

Măr­turie pentru Cristos sub regimul comu­nist
4. Pre­a­iu­biţi fraţi şi surori din România! Patria voastră a cunoscut în acest secol care se apropie de sfârşit oro­rile unor dure sis­teme tota­li­tare, împăr­tă­şind în sufe­rinţă soarta a nume­ro­ase alte ţări din Europa. Regimul comu­nist a suprimat Bise­rica de rit bizan­tin-român unită cu Roma, a per­se­cutat epis­copi şi preoţi, călu­gări, călu­gă­riţe şi laici, dintre care nu puţini au plătit cu sân­gele fide­li­tatea lor faţă de Cristos. Unii au supra­vie­ţuit tor­tu­rilor şi sunt încă printre noi. Gândul meu pătruns de emoţie se îndreaptă acum spre meri­tuosul şi prea scumpul car­dinal Alexandru Todea, arhi­e­piscop emerit de Făgăraş şi Alba-Iulia, care a petrecut 16 ani în închi­so­are şi 27 în domi­ciliu obli­ga­toriu. Adu­cându-i omagiu lui, care, în sufe­rinţa accep­tată cu creş­ti­ne­ască răb­dare din mâi­nile lui Dum­nezeu, îşi con­tinuă slu­jirea de fide­li­tate faţă de Bise­rică, aş dori să aduc un cuvenit tribut de recu­noş­tinţă şi celor care, făcând parte din Bise­rica Orto­doxă Română şi din cele­lalte Bise­rici şi comu­ni­tăţi reli­gio­ase, au îndurat per­se­cu­ţii simi­lare şi grave limi­tări. Moartea i-a unit pe aceşti fraţi ai noştri de cre­dinţă în măr­turia eroică a mar­ti­riului: ei ne lasă o lecţie de neu­itat de iubire faţă de Cristos şi Bise­rica sa.

5. Slavă Dom­nului, după iarna cum­plită a domi­na­ţiei tota­li­tare, a început pri­mă­vara spe­ranţei. O dată cu eve­ni­men­tele din 1989 şi România a început un proces de res­tau­rare a sta­tului de drept în res­pectul liber­tă­ţilor, între care cea reli­gio­asă. Este vorba, desigur, de un proces, nu lipsit de obs­ta­cole, care tre­buie con­ti­nuat zi de zi, salvgar­dând lega­li­tatea şi con­so­li­dând ins­ti­tu­ţi­ile demo­cra­tice. Urez ca în acest efort de reîn­noire socială naţi­unea voastră să nu fie lip­sită de spri­jinul politic şi finan­ciar al Uni­u­nii Euro­pene, din care România face parte prin istorie şi cul­tură.
Pentru a vin­deca rănile unui trecut crud şi dureros este nevoie de răb­dare şi chib­zuinţă, de spirit între­prin­zător şi ones­ti­tate. Ace­astă înda­to­rire grea, dar înăl­ţă­to­are, le revine tuturor; este o pro­vo­care mai presus de toate pentru voi, dragi tineri, care sun­teţi vii­torul acestui generos popor. Nu vă fie teamă să vă asu­maţi cu curaj res­pon­sa­bi­li­tă­ţile şi să pri­viţi spre viitor cu încre­dere. Din partea sa, Bise­rica Cato­lică este gata să-şi ofere con­tri­buţia, stră­duindu-se prin orice mijloc posibil să con­tri­buie la for­marea unor cetă­ţeni atenţi la ade­vă­ra­tele exi­genţe ale binelui comun.
Românie, ţară-punte între Orient şi Occi­dent, punct de răs­cruce între Europa cen­trală şi cea orien­tală, Românie, pe care tra­diţia o numeşte cu fru­mosul titlu de „Gră­dina Maicii Dom­nului”, vin la tine în numele lui Isus Cristos, Fiul lui Dum­nezeu, şi al pre­as­fintei Fecio­are Maria. În pragul unui nou mileniu, înte­me­iază-ţi vii­torul mai departe pe stânca tare a evan­ghe­liei. Cu aju­torul lui Cristos vei fi pro­ta­go­nista unei noi perio­ade de entu­ziasm şi curaj. Vei fi naţi­une pros­peră, pământ roditor de bine, popor solidar şi făcător de pace.
Dum­nezeu să te ocro­tească şi să te bine­cu­vân­teze mereu!

Ioan Paul al II-lea, Discursuri şi omilii cu ocazia vizitei în România: 7-9 mai 1999
© Copyright 2009 – Edi­tura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26
RO-700064-Iaşi
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro

Scroll to Top