- Cuvantarea Preafericitului Parinte Patriarh Teoctist
- Declaratie comuna impotriva razboiului din Iugoslavia
- Discursul Papei Ioan Paul al II-lea la Patriarhia Ortodoxa Romana
Cuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Teoctist
la întâlnirea Sanctităţii Sale Papa Ioan Paul II
cu membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
la Palatul Patriarhiei din Bucureşti
8 mai 1999
Sanctitatea Voastră,
În numele membrilor Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, am cinstea să adresez Episcopului Romei şi Primat al Bisericii Catolice, urarea frăţească de bun venit în mijlocul nostru, împreună cu salutul şi mărturisirea pascală “Hristos a înviat!”. Suntem încredinţaţi că Hristos Domnul este în mijlocul nostru, neîndoindu-ne că întâlnirea de astăzi este vrerea Tatălui şi lucrarea Duhului Sfânt. De aceea, Îl rugăm pe Hristos, Cel preaslăvit şi înviat, să trimită şi acum asupra noastră, ca odinioară Apostolilor, binecuvântarea şi pacea Sa dumnezeiască.
Sinodul Episcopilor unei Biserici locale, aşa cum este cel al Bisericii Ortodoxe Române, este manifestarea Bisericii în comuniune, epifanie locală a sobornicităţii Bisericii Universale. Fiecare Episcop poartă cu sine obştea de preoţi, monahi şi credincioşi pe care o slujeşte. Episcopul, aflat în comuniune de credinţă, sacramentală şi canonică cu ceilalţi Episcopi, realizează împreună cu comunitatea sa deplinătatea eclezială a Bisericii lui Hristos. Sinodalitatea, prezidată de primus inter pares este forma de unitate care poartă în ea, în ciuda slăbiciunilor omeneşti, reflexul Tainei Sfintei Treimi.
Suntem recunoscători Bunului Dumnezeu pentru faptul că există deja o tradiţie pozitivă a relaţiilor dintre Bisericile noastre. “Întoarcerea la izvoare”, la practica Bisericii primului mileniu, a fost punctul comun de referinţă care a schimbat radical perspectivele şi atitudinile dintre creştinătatea catolică şi cea ortodoxă. Dialogul teologic dinte cele două Biserici, inaugurat la începutul anilor ’80 – în ciuda perioadei de criză pe care o traversează în ultimii ani şi pe care dorim şi ne străduim cu toţii să o depăşim cât mai repede – a reuşit elaborarea unei vizite comune în direcţia unei teologii a comuniunii, recuperând, în scurt timp, mult din ceea ce a pierdut în mileniul al doilea.
Documentul de la Balamand (Liban, iunie 1993) consacră un vocabular ecumenic nou, care învederează o îndelung aşteptată schimbare de înţelegere şi de atitudine: “Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă – se spune în document – se recunosc reciproc în calitate de Biserici surori” [1]. Folosind o astfel de adresare pozitivă, cele două Biserici înţeleg că o serie de metode de misiune şi modele de unitate din trecut, care au creat tensiuni între Bisericile noastre, devin inacceptabile.
În acest context nădăjduim că vizita Sanctităţii Voastre în România se va constitui într-un imbold pozitiv pentru dialogul deja aducător de roade, angajat de Biserica noastră cu Biserica Greco-Catolică din România. În lumina înţelegerii pe această temă din cadrul dialogului teologic internaţional ortodox-catolic şi a realităţii confesionale şi pastorale de astăzi din România, sperăm să depăşim şi divergenţele nesoluţionate încă prin asigurarea liniştei credincioşilor noştri spre o pace confesională definitivă.
Desigur, pe drumul spre “comuniunea deplină” există încă răni ale trecutului care nu s-au vindecat definitiv, dar hotărârea de a salva elementele de unitate ce aparţin Bisericilor noastre şi de a stărui pentru mărturisirea integrală a aceleiaşi credinţe este fermă şi constantă.
Sanctitatea Voastră,
Biserica Ortodoxă Română este concentrată în această perioadă de răscruce asupra câtorva mari priorităţi pastorale, misionare, diaconale şi ecumenice, care s-au impus slujirii noastre în anii din urmă.
Odată cu descătuşarea ţării de strâmtoarea totalitarismului, în 1989, după decenii de restricţii şi umilinţe, am trăit cu nespusă bucurie dobândirea libertăţii plenare de a-L mărturisi pe Dumnezeu. Duhul lui Dumnezeu face acum să rodească jertfele fraţilor noştri care au suferit pentru Hristos în acea perioadă, jertfe care s-au altoit pe moştenirea de credinţă a strămoşilor. Trebuie spus în acelaşi timp că flacăra credinţei nu s-a stins în acei ani grei, jertfa cea nesângeroasă nu a încetat a se aduce pe sfintele altare ale bisericilor din satele şi oraşele României, Biserica împlinindu-şi astfel, cu multe eforturi şi sacrificii, lucrarea sa specifică esenţială, aceea de a mărturisi pe Hristos şi de a sfinţi pe om şi lumea înconjurătoare, în ciuda slăbiciunii unora dintre noi.
Am învăţat atunci, mai mult ca oricând, că viaţa liturgică, sacramentală a Bisericii a fost şi trebuie să rămână temelia de neclintit a credinţei şi a vieţuirii creştine. Lucrarea Bisericii este, după cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, aceea de a transmite lumii prin har, bunătăţile şi darurile pe care Dumnezeu le are prin fire [2].
Astăzi, însă, ne aflăm în faţa unei exigenţe misionare noi, de copleşitoare însemnătate, provocate de înviorarea credinţei, de necesitatea transmiterii tradiţiei celei sănătoase către generaţia tânără şi de reîncreştinarea societăţii secularizate.
Biserica noastră are astăzi o mare răspundere pentru renaşterea morală şi spirituală a societăţii româneşti. Suntem conştienţi că aportul fundamental al Bisericii la însănătoşirea vieţii sociale româneşti este acela de a modela oameni cu frică de Dumnezeu, oameni credincioşi, oameni care să aibă “Duhul lui Dumnezeu” (1 Cor. 7, 40), eliberaţi de robia patimilor şi pătrunşi de duhul jertfelnicei şi al iubirii de semeni. Aşa cum afirmă un mare teolog ortodox român, “Biserica nu poate crea o ştiinţă, o tehnică, o industrie creştină; dar ea poate pregăti savanţi creştini, artişti creştini, scriitori creştini, industriaşi creştini, comercianţi creştini, economişti creştini, funcţionari creştini” [3]. Prin aceştia poate transmite Biserica duhul evanghelic întregului organism social. Responsabilitatea Bisericii noastre faţă de societatea românească este, aşadar, mult mai largă decât angajarea nemijlocită în vreun domeniu sau altul al vieţii obşteşti. Totuşi, cu mijloacele modeste care ne stau la îndemână ne străduim să venim în ajutorul fraţilor noştri ce cunosc încercarea, năpăstuiţi de toate vârstele, pe care obştea îi trecea adesea cu vederea. Nerecuperarea bunurilor de care a fost deposedată Biserica ne împiedică, din păcate, la o activitate mai susţinută în acest sens.
În spiritul învăţăturii sale, Biserica noastră pune preţ, înainte de toate, pe valoarea unică a fiecărei persoane umane, valoare dată de prezenţa chipului lui Dumnezeu în orice om. Totodată, Biserica Ortodoxă Română contribuie la păstrarea identităţii noastre naţionale în deplinul respect faţă de specificul etnic sau religios al tuturor minorităţilor de la noi.
În privinţa legăturilor cu Biserica şi confesiunile creştine din ţară, am reluat, în condiţii noi de libertate, practica rodnică din trecut, a conferinţelor teologice interconfesionale, creîndu-se în acelaşi timp structuri ecumenice noi. Dorim, de asemenea, formarea împreună cu Biserica Catolică de ambele rituri şi cu alte confesiuni creştine din România, a unui Consiliu Naţional Ecumenic.
Sanctitatea Voastră,
Ierarhii şi clericii Bisericii Ortodoxe Române veghează şi lucrează pentru a rămâne în slujba credincioşilor acesteia, bărbaţi şi femei, tineri sau vârstnici, sprijinindu-şi activitatea lor de zi cu zi, pe Evanghelia iubirii lui Hristos. Astfel, rămânem credincioşi principiului sobornicesc, conform căruia: “apărătorul credinţei este Însuşi Trupul Bisericii, adică poporul însuşi, care vrea ca mărturisirea credinţei lui să rămână veşnic neschimbată şi identică cu cea a părinţilor săi”, cum afirmă Enciclica Patriarhilor ortodocşi din 1848.
În ceea ce priveşte ecumenismul, noi vrem să aducem în sânul mişcării ecumenice, experienţa misiunii noastre specifice. După rânduiala lui Dumnezeu şi lucrarea Duhului Sfânt, fiecare Biserică locală se bucură de harisme specifice, determinante pentru contribuţia sa la strădaniile creştinilor pentru refacerea unităţii vizibile a Bisericii. Astfel, simbioza dintre limba noastră de origine latină şi credinţa ortodoxă, care ţine de identitatea Bisericii noastre a constituit şi constituie un ideal foarte preţios de legătură între Apus şi Răsărit. Chemarea, harisma şi răspunderea Bisericii Ortodoxe din România, împreună cu cea a Bisericii Ortodoxe Universale a fost de a păstra şi mărturisi de-a lungul istoriei “credinţa dată sfinţilor o dată pentru totdeauna” (Iuda 1, 3), aşa cum această credinţă a fost cristalizată în tradiţia patristică şi mărturisirea dogmatică a Sinoadelor Ecumenice, recunoscute prin consensul Bisericii Universale.
Sanctitatea Voastră,
În împlinirea Anului Jubiliar 2000, la cumpăna dintre milenii creştine, Biserica noastră, împreună cu toate Bisericile Ortodoxe surori, este conştientă de importanţa mărturiei şi acţiunii tuturor creştinilor pentru viitorul creştinismului şi al lumii, în condiţii complexe, fără precedent.
De aceea, socotim că Biserica trebuie să-şi manifeste vocaţia s-a profetică printr-o cercetare riguroasă – după pilda Părinţilor Bisericii şi, în special a Părinţilor capadocieni – a spiritului culturii şi civilizaţiei actuale, asimilând ceea ce este ziditor pentru om şi lume şi înlăturând acele aspecte care îndepărtează pe om de Dumnezeu Cel adevărat şi de calea împlinirii sale plenare. Îngrijorată de agravarea pericolelor care ameninţă umanitatea întreagă – imoralitatea, dezechilibrele economice, conflictele armate, problema ecologică etc. – Biserica atrage luarea aminte că rădăcina tuturor relelor se află în îndepărtarea omului de Dumnezeu, exacerbarea egocentrismului, pe fondul unei societăţi umane tot mai secularizate.
De aceea, suntem conştienţi că energiile Bisericii, eliberate în ultimii ani, trebuie îndreptatea spre lucrarea misionară şi ecumenică comună. Ortodoxia noastră românească, ca de altfel şi întreaga zestre spirituală a României, poate constitui o putere inspiratoare pentru menţinerea şi îmbogăţirea sufletului creştin al Europei.
Împărtăşim convingerea că pentru a fi o unitatea adevărată şi durabilă, unitatea Europei trebuie să fie mai întâi de toate o unitate spirituală, pe care doar Evanghelia Mântuitorului Hristos o poate oferi. Noi dorim să prezentăm Europei tezaurele noastre spirituale specifice ca temei al unităţii spre care tind popoarele europene, pentru propriul lor bine şi spre binele comun al întregii umanităţi.
Fiţi binevenit în mijlocul nostru, al ierarhilor, preoţilor şi credincioşilor Bisericii Ortodoxe din România şi al altor Biserici şi comunităţi religioase din această ţară. Poporul aici de faţă, personalităţi ale vieţii publice româneşti prezente în această sală, precum şi membrii Corpului Diplomatic Vă salută şi Vă asigură de preţuirea lor.
În numele tuturor, Vă îmbrăţişez cu iubire şi rugăm pe Dumnezeu să binecuvânteze întâlnirea noastră.
Notă:
Au fost de faţă pe lângă membrii Sfântului Sinod şi membrii delegaţiei papale, Episcopatul catolic de ambele rituri din România, personalităţi ale vieţii publice din România şi membrii Corpului Diplomatic acreditaţi la Bucureşti.
[1] Cap. 14
[2] Capete gnostice II 90
[3] Teodor M. Popescu, Biserica şi Cultura, p. 228
„Cerem insistent părţilor angajate în conflict să depună definitiv armele”
Declaraţia comună împotriva războiului din Iugoslavia
(Bucureşti, Palatul Patriarhiei, sâmbătă, 8 mai 1999)
Reuniţi în rugăciune şi trăind harul fraternităţii care îşi are izvorul pentru întreaga omenire în Cristos înviat, „calea, adevărul şi viaţa” (In 14,6), gândurile noastre pline de afecţiune se îndreaptă spre fraţii şi surorile noastre din Republica Federală Iugoslavia, copleşiţi de atâtea încercări şi suferinţe.
Părinţi şi slujitori ai comunităţilor noastre, uniţi cu toţi cei care au ca misiune vestirea în lumea de azi a celui care „ne-a chemat să trăim în pace” (1Cor 7,15), uniţi în special cu păstorii Bisericilor noastre de pe teritoriul Balcanilor, dorim:
– să ne exprimăm solidaritatea umană şi spirituală atât faţă de toţi cei care, alungaţi din casele lor, de pe pământul lor şi despărţiţi de fiinţele lor dragi, cunosc realitatea crudă a exodului, cât şi de victimele bombardamentelor ucigaşe şi faţă de întreaga populaţie care nu poate trăi în seninătate şi pace;
– să-i chemăm în numele Domnului pe toţi cei care, într-un fel sau altul, sunt responsabili de tragedia actuală să aibă curajul să reia dialogul şi să găsească acele condiţii apte prin care să stabilească o pace justă şi durabilă care să permită reîntoarcerea persoanelor plecate din căminele lor, să pună capăt suferinţelor tuturor celor care trăiesc în Republica Federală Iugoslavia, sârbi, albanezi şi de alte naţionalităţi şi să pună bazele unei convieţuiri noi între toate popoarele Federaţiei;
– să încurajăm comunitatea internaţională şi instituţiile sale să se folosească de toate posibilităţile de drept pentru a ajuta părţile în conflict să-şi rezolve diferendele conform convenţiilor în vigoare, în special cele privind drepturile fundamentale ale omului şi colaborarea dintre statele suverane;
– să susţinem orice organizaţii umanitare, în special cele de inspiraţie creştină care îşi închină eforturile uşurării suferinţelor din prezent, cerând cu stăruinţă să nu se pună nici un fel de obstacol în calea acţiunii lor prin care încearcă să-i sprijine pe toţi cei aflaţi în suferinţă, indiferent de naţionalitate, limbă sau religie;
– în sfârşit, să chemăm creştinii de toate confesiunile să se angajeze concret şi să se unească într-o rugăciune unanimă şi permanentă pentru pace şi înţelegere între popoare, încredinţându-şi rugăciunile sfintei Fecioare pentru ca ea să se roage Fiului ei, „care este pacea noastră” (Ef 2,14).
În numele lui Dumnezeu, Părintele tuturor oamenilor, cerem insistent părţilor angajate în conflict să depună definitiv armele şi recomandăm, de asemenea, cu insistenţă, ca părţile prezente să facă tot ce le stă în putinţă pentru a stabili o nouă artă de a trăi în Balcani, pe acest pământ iubit, marcată de respect faţă de toţi, de frăţie şi de convieţuire paşnică. Acest lucru ar fi în ochii lumii un semn puternic care ar arăta că teritoriul Republicii Federale Iugoslavia poate deveni, împreună cu întreaga Europă, un loc al păcii, al libertăţii şi al înţelegerii pentru toţi locuitorii.
Ioan Paul al II-lea, Discursuri şi omilii cu ocazia vizitei în România: 7-9 mai 1999
© Copyright 2009 – Editura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26
RO-700064-Iaşi
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro
„Să părăsim mrejele orgoliului nostru şi ale temerilor noastre”
Discursul de la întâlnirea cu patriarhul Teoctist şi cu membrii Sfântului Sinod
(Bucureşti, Rotonda Sfântului Sinod, sâmbătă, 8 mai 1999)
Preafericite, Înaltpreasfinţiile voastre mitropoliţi, beneraţi episcopi ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe din România!
1. În timp ce mă pregăteam pentru această întâlnire atât de dorită, îmi venea des în minte o scenă evanghelică: cea a lui Andrei, primul vostru evanghelizator, care, plin de înflăcărare, se duce la fratele său Petru să-i dea uimitoarea ştire: „L-am găsit pe Mesia (care înseamnă Cristos)!” (In 1,41). Acea descoperire a schimbat viaţa celor doi fraţi: lăsând mrejele, au devenit „pescari de oameni” (Mt 4,19).
După ce au fost transformaţi lăuntric de Duhul Rusaliilor, au pornit la drum pe căile lumii pentru a duce tuturor vestea mântuirii. Cu ei, alţi discipoli au continuat lucrarea evanghelică începută de ei, chemând neamurile la mântuire şi „botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh” (Mt 28,19).
Preafericite, veneraţi fraţi întru episcopat: noi suntem fiii acelei evanghelizări. Şi noi am primit acea veste, şi noi am fost răscumpăraţi în Cristos. Dacă astăzi ne întâlnim, aceasta se datoreşte unui plan de iubire al Preasfintei Treimi, care în ajunul marelui jubileu a voit ca noi, succesori ai acelor apostoli, să putem rechema în memorie acea întâlnire.
Biserica a crescut şi s-a răspândit în lume; evanghelia a fecundat culturile. Şi în acest pământ comori de sfinţenie, de fidelitate creştină, plătită uneori cu preţul vieţii, au împodobit acel templu spiritual care este Biserica. Astăzi noi împreună îi aducem mulţumire lui Dumnezeu.
Pelerin al carităţii
2. Păstrez mereu vie în suflet emoţia suscitată de vizita dumneavoastră, Preafericite, în cetatea sfinţilor Petru şi Paul, corifeii apostolilor. Păstrez o amintire mişcătoare despre aceea întâlnire, care a avut loc în vremuri dificile pentru Biserica dumneavoastră. Acum sunt eu, pelerin de caritate, care aduc omagiu acestui pământ udat de sângele martirilor străvechi şi moderni, care „şi-au spălat veşmintele lor şi le-au făcut albe în sângele Mielului” (Ap 7,14). Vin să întâlnesc un popor care a primit evanghelia, a asimilat-o şi a apărat-o de atacuri repetate, simţind-o de-acum ca parte integrantă din patrimoniul său cultural.
Este vorba de o cultură elaborată cu răbdare, pe urmele moştenirii Romei antice, într-o tradiţie de sfinţenie care a pornit din chiliile a nenumăraţi monahi şi monahii, dorind să cânte laude lui Dumnezeu şi să ţină sus braţele în rugăciune, ca Moise, pentru ca bătălia paşnică a credinţei să fie câştigată în folosul populaţiilor acestui pământ. Mesajul evanghelic a ajuns astfel pe masa oamenilor de gândire, dintre care mulţi au contribuit cu carisma lor la promovarea asimilării lui de către noile generaţii române, orientate către edificarea viitorului lor.
Preafericite, am venit aici ca pelerin pentru a atesta cât de aproape este în simţire întreaga Biserică Catolică de strădania episcopilor, clerului şi credincioşilor Bisericii Ortodoxe Române, acum când un mileniu se încheie şi un altul apare la orizont. Sunt alături şi părtaş, cu stimă şi admiraţie, la programul de reînnoire eclezial pe care Sfântul Sinod l-a întreprins în domeniile atât de esenţiale ale formării teologice şi catehetice, pentru a face să reînvie acel suflet creştin care este una cu istoria voastră.
Puteţi şti, Preafericite, că în această lucrare binecuvântată de Dumnezeu, catolicii sunt alături de fraţii lor ortodocşi cu rugăciunea şi disponibilitatea pentru orice colaborare utilă. Unica evanghelie aşteaptă să fie vestită în iubire şi stimă reciprocă. Câte domenii se deschid unei lucrări de angajare comună, în condiţiile respectului reciproc şi dorinţei împărtăşite spre binele acelei umanităţi pentru care Fiul lui Dumnezeu şi-a dat viaţa! Mărturia dată în comun este un mijloc puternic de evanghelizare. Divizarea, în schimb, înseamnă victoria întunericului asupra luminii.
3. Preafericite, amândoi în istoria noastră personală am văzut lanţurile şi am cunoscut oprimarea din partea unei ideologii care voia să extirpeze din sufletul popoarelor noastre credinţa în Cristos Domnul. Dar porţile iadului nu au biruit asupra Bisericii, mireasa Mielului. El, Mielul jertfit şi glorios, este acela care ne-a susţinut în stările de nelinişte şi care acum ne permite să intonăm cântul libertăţii redobândite.
El este acela, pe care un teolog contemporan al vostru l-a numit „restauratorul omului”, cel ce vindecă omul bolnav şi îl înalţă după ce a suportat îndelung povara grea a sclaviei. După mulţi ani de violenţă, de mortificare a libertăţii, Biserica poate turna balsamul harului pe rănile omului şi să-l vindece în numele lui Cristos, spunând, ca şi Petru, ologului: „Argint şi aur nu am; dar ce am, aceea îţi dau. În numele lui Isus Cristos nazarineanul, scoală-te şi umblă!” (Fap 3,6). Biserica nu încetează să-i îndemne pe bărbaţii şi femeile din vremea noastră să se ridice în picioare, să reia drumul către Tatăl, să se lase împăcaţi cu Dumnezeu. Aceasta este prima caritate pe care omenirea o aşteaptă de la noi: vestirea evangheliei şi renaşterea în sfintele taine, prelungite în slujirea fraţilor.
Preafericite, am venit să contemplu chipul lui Cristos sculptat în Biserica voastră; am venit să venerez acel chip suferind, chezăşie pentru voi de reînnoită speranţă. Conştientă că l-a „găsit pe Mesia”, Biserica voastră se străduieşte să-l poată întâlni şi fiii săi, precum şi toţi oamenii care îl caută pe Dumnezeu cu inimă sinceră: face aceasta prin celebrarea solemnă a divinei Liturghii şi prin activitatea pastorală zilnică. Această sarcină coincide cu tradiţia voastră atât de bogată în exemple care au ştiut să unească o viaţă profundă în Cristos cu o slujire generoasă a celor nevoiaşi; o angajare pasionantă în studiu cu o neobosită preocupare pastorală. Aş vrea să amintesc aici doar pe sfântul monah şi episcop Calinic de la Cernica, atât de aproape de inima credincioşilor din Bucureşti.
4. Preafericite, iubiţi fraţi episcopi, întâlnirea de azi are loc în ziua în care Liturghia bizantină celebrează sărbătoarea sfântului apostol şi evanghelist Ioan Teologul. Cine mai mult decât el, cel iubit intens de Învăţătorul, ne poate împărtăşi această vie experienţă de iubire? În scrisorile sale aceasta pare să fie sinteza vieţii sale, cuvântul care, la bătrâneţe, când ceea ce-i de prisos cade, a rămas să semnifice trăirea sa personală: „Dumnezeu e iubire”. Este ceea ce el contemplase plecându-şi capul la pieptul lui Isus şi ridicându-şi privirea spre coasta străpunsă, din care ieşeau apa Botezului şi sângele Euharistiei. Această experienţă a iubirii de Dumnezeu nu numai ne invită, dar aproape că ne constrânge la iubire, ca unică şi adevărată sinteză a credinţei creştine.
„Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte, nu se poartă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândeşte răul, nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă” (1Cor 13,4-7).
Sunt cuvintele scrise de apostolul Paul unei comunităţi frământate de conflicte şi tensiuni: sunt cuvinte valabile pentru toate vremurile. Noi ştim bine că aceste cuvinte ne sunt adresate azi, înainte de toate nouă. Nu servesc pentru a-i arunca în faţă celuilalt eroarea, ci pentru a o demasca pe a noastră, pe cea a fiecăruia dintre noi. Am cunoscut opoziţii, recriminări, reticenţe interioare şi închistări reciproce. Cu toate acestea, şi unii şi alţii suntem martori că, în ciuda acestor divizări, în momentul marii încercări, când Bisericile noastre păreau zguduite din temelii, şi aici, pe acest pământ al României, martirii şi mărturisitorii au ştiut să slăvească numele lui Dumnezeu cu o singură inimă şi un singur suflet.
Şi tocmai ţinând seamă de opera minunată a Duhului, de neexplicat pentru logica omenească, slăbiciunea noastră capătă putere, iar inima îşi regăseşte curaj şi încredere în mijlocul dificultăţilor situaţiei actuale.
Drumul reconcilierii Bisericilor
5. Sunt bucuros că, în fapt, a fost posibil să încep aici în România un dialog fratern asupra problemelor care încă ne despart. Biserica Greco-Catolică din România a suferit în deceniile trecute o represiune violentă. Drepturile ei au fost călcate în picioare şi violate. Fiii săi au suferit mult, unii până la mărturia supremă a sângelui. Sfârşitul prigoanei a restituit libertatea, dar problema structurilor bisericeşti aşteaptă încă soluţia sa definitivă. Fie ca dialogul să constituie calea pentru vindecarea rănilor încă deschise şi pentru rezolvarea dificultăţilor ce mai persistă. Victoria carităţii va fi o pildă nu numai pentru Biserici, dar şi pentru întreaga societate. Îl rog pe Dumnezeu, Părinte al milostivirii şi Domn al păcii, ca iubirea primită şi dăruită să fie semnul prin care creştinii pot fi recunoscuţi ca fideli Domnului lor.
Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică au parcurs un lung drum de reconciliere: doresc să-i exprim lui Dumnezeu profunda şi emoţionanta mea gratitudine pentru cât s-a făcut, şi să vă mulţumesc vouă, veneraţi fraţi în Cristos, pentru străduinţa depusă pe această cale. Nu a sosit oare timpul de a relua cu hotărâre cercetarea teologică susţinută de rugăciunea şi de simpatia tuturor credincioşilor ortodocşi şi catolici? Dumnezeu ştie cât de mult lumea noastră, ca şi Europa, pe care o speram eliberată de lupte fratricide, au nevoie de o dovadă de iubire fraternă, care să învingă ura şi neînţelegerile şi să deschidă inimile spre reconciliere! Unde sunt Bisericile noastre atunci când dialogul tace şi armele vorbesc limbajul lor de moarte? Cum să educăm credincioşii noştri în spiritul fericirilor, atât de diferit de modul de a gândi al puternicilor acestei lumi?
Preafericite, fraţi întru episcopat, să redăm Bisericii unitate vizibilă, pentru că altfel această lume va fi lipsită de o mărturie pe care numai urmaşii Fiului lui Dumnezeu, mort şi înviat din iubire, o pot duce până la cele din urmă consecinţe. Ce-ar putea oare determina oamenii de azi să creadă în el, dacă noi continuăm să sfâşiem cămaşa necusută a Bisericii, dacă nu reuşim să dobândim de la Dumnezeu miracolul unităţii, lucrând pentru a înlătura obstacolele din calea manifestării ei depline? Cine ne va ierta de această mărturie neadusă? Am căutat unitatea din toate puterile mele, şi voi continua să mă dedic până la sfârşit, ca ea să fie între preocupările prioritare ale Bisericilor şi a le susţine în slujirea apostolică.
6. Pământul vostru este presărat cu mănăstiri. De la sfântul Nicodim din Tismana, în secretul munţilor şi pădurilor, bate inima rugăciunii neîncetate, a invocării numelui sfânt al lui Isus. Moldova, datorită lui Paisie Velicicovschi şi discipolilor săi, a devenit centrul unei reînnoiri monastice care s-a iradiat asupra ţărilor învecinate la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi după. Viaţa monahală, ce n-a lipsit nici în vremea persecuţiei, a dat şi dă personalităţi de înaltă statură spirituală în jurul cărora a apărut în aceşti ani o înflorire promiţătoare de vocaţii.
Cenobiile, bisericile acoperite de fresce, icoanele, veşmintele liturgice, manuscrisele nu sunt doar bijuterii ale culturii voastre, dar şi impresionante mărturii de credinţă creştină, de credinţă creştină trăită. Acest patrimoniu artistic născut din rugăciunea monahilor şi monahiilor, a meşteşugarilor şi sătenilor inspiraţi de frumuseţea liturgiei bizantine constituie o contribuţie deosebit de semnificativă la dialogul dintre Orient şi Occident şi la renaşterea acelei fraternităţi pe care o aprinde în noi Duhul Sfânt în pragul noului mileniu. Pământul vostru românesc, între „latinitas” şi Bizanţ, poate deveni punct de întâlnire şi de comuniune. El este străbătut de marele Danubiu, care udă regiunii din Răsărit şi din Apus: fie ca România, ca şi acest fluviu, să poată lega raporturi de înţelegere şi de comuniune între popoare diverse, contribuind la afirmarea şi în lume a civilizaţiei iubirii.
7. Preafericite, părinţi ai acestui Sfânt Sinod, se reduc zilele care ne despart de începutul mileniului trei al erei creştine. Privirea oamenilor este aţintită asupra noastră în aşteptare. Ei îşi apleacă urechea pentru a auzi de la noi, din viaţa noastră, înainte chiar decât din cuvintele noastre, ştirea de odinioară: „L-am găsit pe Mesia”. Vor să vadă dacă şi noi suntem capabili să părăsim mrejele orgoliului nostru şi ale temerilor noastre pentru „a vesti anul de har al Domnului”.
Vom trece acel prag cu martirii noştri, cu toţi cei ce şi-au dat viaţa pentru credinţă: ortodocşi, catolici, anglicani, protestanţi. Dintotdeauna sângele martirilor este sămânţă generatoare de noi credincioşi în Cristos. Dar pentru a face acest lucru, trebuie să murim noi înşine, să îngropăm omul nostru cel vechi în apele naşterii din nou şi să înviem ca noi făpturi. Nu putem înşela chemarea lui Cristos şi aşteptările lumii, nici refuza glasurile noastre, încât cuvântul veşnic al lui Cristos să nu poată fi proclamat noilor generaţii.
Mulţumesc pentru că aţi vrut să fiţi prima Biserică Ortodoxă care l-a invitat în propria ţară pe papa de la Roma; vă mulţumesc pentru că mi-aţi oferit bucuria acestei întâlniri fraterne; vă mulţumesc pentru darul acestui pelerinaj care mi-a îngăduit să-mi întăresc credinţa alături de mărturia unor fraţi în Cristos plini de zel.
„Veniţi să umblăm împreună în lumina Domnului”. Lui să-i fie slavă în vecii vecilor. Amin.
Mulţumesc. O vizită de neuitat, România. Am trecut aici pragul speranţei. Vă mulţumesc. Dumnezeu să ne binecuvânteze pe toţi.
Ioan Paul al II-lea, Discursuri şi omilii cu ocazia vizitei în România: 7-9 mai 1999
© Copyright 2009 – Editura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26
RO-700064-Iaşi
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro