Cuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Teoctist
la întâlnirea Sanctităţii Sale Papa Ioan Paul II
cu membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
la Palatul Patriarhiei din Bucureşti
8 mai 1999

Sanctitatea Voastră,

În numele membrilor Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, am cinstea să adresez Episcopului Romei şi Primat al Bisericii Catolice, urarea frăţească de bun venit în mijlocul nostru, împreună cu salutul şi mărturisirea pascală “Hristos a înviat!”. Suntem încredinţaţi că Hristos Domnul este în mijlocul nostru, neîndoindu-ne că întâlnirea de astăzi este vrerea Tatălui şi lucrarea Duhului Sfânt. De aceea, Îl rugăm pe Hristos, Cel preaslăvit şi înviat, să trimită şi acum asupra noastră, ca odinioară Apostolilor, binecuvântarea şi pacea Sa dumnezeiască.

Sinodul Episcopilor unei Biserici locale, aşa cum este cel al Bisericii Ortodoxe Române, este manifestarea Bisericii în comuniune, epifanie locală a sobornicităţii Bisericii Universale. Fiecare Episcop poartă cu sine obştea de preoţi, monahi şi credincioşi pe care o slujeşte. Episcopul, aflat în comuniune de credinţă, sacramentală şi canonică cu ceilalţi Episcopi, realizează împreună cu comunitatea sa deplinătatea eclezială a Bisericii lui Hristos. Sinodalitatea, prezidată de primus inter pares este forma de unitate care poartă în ea, în ciuda slăbiciunilor omeneşti, reflexul Tainei Sfintei Treimi.

Suntem recunoscători Bunului Dumnezeu pentru faptul că există deja o tradiţie pozitivă a relaţiilor dintre Bisericile noastre. “Întoarcerea la izvoare”, la practica Bisericii primului mileniu, a fost punctul comun de referinţă care a schimbat radical perspectivele şi atitudinile dintre creştinătatea catolică şi cea ortodoxă. Dialogul teologic dinte cele două Biserici, inaugurat la începutul anilor ’80 – în ciuda perioadei de criză pe care o traversează în ultimii ani şi pe care dorim şi ne străduim cu toţii să o depăşim cât mai repede – a reuşit elaborarea unei vizite comune în direcţia unei teologii a comuniunii, recuperând, în scurt timp, mult din ceea ce a pierdut în mileniul al doilea.

Documentul de la Balamand (Liban, iunie 1993) consacră un vocabular ecumenic nou, care învederează o îndelung aşteptată schimbare de înţelegere şi de atitudine: “Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă – se spune în document – se recunosc reciproc în calitate de Biserici surori” [1]. Folosind o astfel de adresare pozitivă, cele două Biserici înţeleg că o serie de metode de misiune şi modele de unitate din trecut, care au creat tensiuni între Bisericile noastre, devin inacceptabile.

În acest context nădăjduim că vizita Sanctităţii Voastre în România se va constitui într-un imbold pozitiv pentru dialogul deja aducător de roade, angajat de Biserica noastră cu Biserica Greco-Catolică din România. În lumina înţelegerii pe această temă din cadrul dialogului teologic internaţional ortodox-catolic şi a realităţii confesionale şi pastorale de astăzi din România, sperăm să depăşim şi divergenţele nesoluţionate încă prin asigurarea liniştei credincioşilor noştri spre o pace confesională definitivă.

Desigur, pe drumul spre “comuniunea deplină” există încă răni ale trecutului care nu s-au vindecat definitiv, dar hotărârea de a salva elementele de unitate ce aparţin Bisericilor noastre şi de a stărui pentru mărturisirea integrală a aceleiaşi credinţe este fermă şi constantă.

Sanctitatea Voastră,

Biserica Ortodoxă Română este concentrată în această perioadă de răscruce asupra câtorva mari priorităţi pastorale, misionare, diaconale şi ecumenice, care s-au impus slujirii noastre în anii din urmă.

Odată cu descătuşarea ţării de strâmtoarea totalitarismului, în 1989, după decenii de restricţii şi umilinţe, am trăit cu nespusă bucurie dobândirea libertăţii plenare de a-L mărturisi pe Dumnezeu. Duhul lui Dumnezeu face acum să rodească jertfele fraţilor noştri care au suferit pentru Hristos în acea perioadă, jertfe care s-au altoit pe moştenirea de credinţă a strămoşilor. Trebuie spus în acelaşi timp că flacăra credinţei nu s-a stins în acei ani grei, jertfa cea nesângeroasă nu a încetat a se aduce pe sfintele altare ale bisericilor din satele şi oraşele României, Biserica împlinindu-şi astfel, cu multe eforturi şi sacrificii, lucrarea sa specifică esenţială, aceea de a mărturisi pe Hristos şi de a sfinţi pe om şi lumea înconjurătoare, în ciuda slăbiciunii unora dintre noi.

Am învăţat atunci, mai mult ca oricând, că viaţa liturgică, sacramentală a Bisericii a fost şi trebuie să rămână temelia de neclintit a credinţei şi a vieţuirii creştine. Lucrarea Bisericii este, după cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, aceea de a transmite lumii prin har, bunătăţile şi darurile pe care Dumnezeu le are prin fire [2].

Astăzi, însă, ne aflăm în faţa unei exigenţe misionare noi, de copleşitoare însemnătate, provocate de înviorarea credinţei, de necesitatea transmiterii tradiţiei celei sănătoase către generaţia tânără şi de reîncreştinarea societăţii secularizate.

Biserica noastră are astăzi o mare răspundere pentru renaşterea morală şi spirituală a societăţii româneşti. Suntem conştienţi că aportul fundamental al Bisericii la însănătoşirea vieţii sociale româneşti este acela de a modela oameni cu frică de Dumnezeu, oameni credincioşi, oameni care să aibă “Duhul lui Dumnezeu” (1 Cor. 7, 40), eliberaţi de robia patimilor şi pătrunşi de duhul jertfelnicei şi al iubirii de semeni. Aşa cum afirmă un mare teolog ortodox român, “Biserica nu poate crea o ştiinţă, o tehnică, o industrie creştină; dar ea poate pregăti savanţi creştini, artişti creştini, scriitori creştini, industriaşi creştini, comercianţi creştini, economişti creştini, funcţionari creştini” [3]. Prin aceştia poate transmite Biserica duhul evanghelic întregului organism social. Responsabilitatea Bisericii noastre faţă de societatea românească este, aşadar, mult mai largă decât angajarea nemijlocită în vreun domeniu sau altul al vieţii obşteşti. Totuşi, cu mijloacele modeste care ne stau la îndemână ne străduim să venim în ajutorul fraţilor noştri ce cunosc încercarea, năpăstuiţi de toate vârstele, pe care obştea îi trecea adesea cu vederea. Nerecuperarea bunurilor de care a fost deposedată Biserica ne împiedică, din păcate, la o activitate mai susţinută în acest sens.

În spiritul învăţăturii sale, Biserica noastră pune preţ, înainte de toate, pe valoarea unică a fiecărei persoane umane, valoare dată de prezenţa chipului lui Dumnezeu în orice om. Totodată, Biserica Ortodoxă Română contribuie la păstrarea identităţii noastre naţionale în deplinul respect faţă de specificul etnic sau religios al tuturor minorităţilor de la noi.

În privinţa legăturilor cu Biserica şi confesiunile creştine din ţară, am reluat, în condiţii noi de libertate, practica rodnică din trecut, a conferinţelor teologice interconfesionale, creîndu-se în acelaşi timp structuri ecumenice noi. Dorim, de asemenea, formarea împreună cu Biserica Catolică de ambele rituri şi cu alte confesiuni creştine din România, a unui Consiliu Naţional Ecumenic.

Sanctitatea Voastră,

Ierarhii şi clericii Bisericii Ortodoxe Române veghează şi lucrează pentru a rămâne în slujba credincioşilor acesteia, bărbaţi şi femei, tineri sau vârstnici, sprijinindu-şi activitatea lor de zi cu zi, pe Evanghelia iubirii lui Hristos. Astfel, rămânem credincioşi principiului sobornicesc, conform căruia: “apărătorul credinţei este Însuşi Trupul Bisericii, adică poporul însuşi, care vrea ca mărturisirea credinţei lui să rămână veşnic neschimbată şi identică cu cea a părinţilor săi”, cum afirmă Enciclica Patriarhilor ortodocşi din 1848.

În ceea ce priveşte ecumenismul, noi vrem să aducem în sânul mişcării ecumenice, experienţa misiunii noastre specifice. După rânduiala lui Dumnezeu şi lucrarea Duhului Sfânt, fiecare Biserică locală se bucură de harisme specifice, determinante pentru contribuţia sa la strădaniile creştinilor pentru refacerea unităţii vizibile a Bisericii. Astfel, simbioza dintre limba noastră de origine latină şi credinţa ortodoxă, care ţine de identitatea Bisericii noastre a constituit şi constituie un ideal foarte preţios de legătură între Apus şi Răsărit. Chemarea, harisma şi răspunderea Bisericii Ortodoxe din România, împreună cu cea a Bisericii Ortodoxe Universale a fost de a păstra şi mărturisi de-a lungul istoriei “credinţa dată sfinţilor o dată pentru totdeauna” (Iuda 1, 3), aşa cum această credinţă a fost cristalizată în tradiţia patristică şi mărturisirea dogmatică a Sinoadelor Ecumenice, recunoscute prin consensul Bisericii Universale.

Sanctitatea Voastră,

În împlinirea Anului Jubiliar 2000, la cumpăna dintre milenii creştine, Biserica noastră, împreună cu toate Bisericile Ortodoxe surori, este conştientă de importanţa mărturiei şi acţiunii tuturor creştinilor pentru viitorul creştinismului şi al lumii, în condiţii complexe, fără precedent.

De aceea, socotim că Biserica trebuie să-şi manifeste vocaţia s-a profetică printr-o cercetare riguroasă – după pilda Părinţilor Bisericii şi, în special a Părinţilor capadocieni – a spiritului culturii şi civilizaţiei actuale, asimilând ceea ce este ziditor pentru om şi lume şi înlăturând acele aspecte care îndepărtează pe om de Dumnezeu Cel adevărat şi de calea împlinirii sale plenare. Îngrijorată de agravarea pericolelor care ameninţă umanitatea întreagă – imoralitatea, dezechilibrele economice, conflictele armate, problema ecologică etc. – Biserica atrage luarea aminte că rădăcina tuturor relelor se află în îndepărtarea omului de Dumnezeu, exacerbarea egocentrismului, pe fondul unei societăţi umane tot mai secularizate.

De aceea, suntem conştienţi că energiile Bisericii, eliberate în ultimii ani, trebuie îndreptatea spre lucrarea misionară şi ecumenică comună. Ortodoxia noastră românească, ca de altfel şi întreaga zestre spirituală a României, poate constitui o putere inspiratoare pentru menţinerea şi îmbogăţirea sufletului creştin al Europei.

Împărtăşim convingerea că pentru a fi o unitatea adevărată şi durabilă, unitatea Europei trebuie să fie mai întâi de toate o unitate spirituală, pe care doar Evanghelia Mântuitorului Hristos o poate oferi. Noi dorim să prezentăm Europei tezaurele noastre spirituale specifice ca temei al unităţii spre care tind popoarele europene, pentru propriul lor bine şi spre binele comun al întregii umanităţi.

Fiţi binevenit în mijlocul nostru, al ierarhilor, preoţilor şi credincioşilor Bisericii Ortodoxe din România şi al altor Biserici şi comunităţi religioase din această ţară. Poporul aici de faţă, personalităţi ale vieţii publice româneşti prezente în această sală, precum şi membrii Corpului Diplomatic Vă salută şi Vă asigură de preţuirea lor.

În numele tuturor, Vă îmbrăţişez cu iubire şi rugăm pe Dumnezeu să binecuvânteze întâlnirea noastră.

Notă:

Au fost de faţă pe lângă membrii Sfântului Sinod şi membrii delegaţiei papale, Episcopatul catolic de ambele rituri din România, personalităţi ale vieţii publice din România şi membrii Corpului Diplomatic acreditaţi la Bucureşti.

[1] Cap. 14
[2] Capete gnostice II 90
[3] Teodor M. Popescu, Biserica şi Cultura, p. 228

„Cerem insis­tent păr­ţilor anga­jate în con­flict să depună defi­nitiv armele”

Decla­raţia comună împo­triva răz­boi­ului din Iugo­slavia
(Bucur­eşti, Palatul Patri­a­rhiei, sâm­bătă, 8 mai 1999)

Reu­niţi în rugă­ci­une şi trăind harul fra­ter­ni­tă­ţii care îşi are izvorul pentru între­aga ome­nire în Cristos înviat, „calea, ade­vărul şi viaţa” (In 14,6), gân­du­rile noastre pline de afec­ţi­une se îndreaptă spre fraţii şi suro­rile noastre din Repu­blica Fede­rală Iugo­slavia, cople­şiţi de atâtea încer­cări şi sufer­inţe.
Părinţi şi slu­ji­tori ai comu­ni­tă­ţilor noastre, uniţi cu toţi cei care au ca misi­une ves­tirea în lumea de azi a celui care „ne-a chemat să trăim în pace” (1Cor 7,15), uniţi în spe­cial cu păs­torii Bise­ri­cilor noastre de pe teri­to­riul Bal­ca­nilor, dorim:
– să ne exprimăm soli­da­ri­tatea umană şi spi­ri­tuală atât faţă de toţi cei care, alun­gaţi din casele lor, de pe pământul lor şi des­păr­ţiţi de fiin­ţele lor dragi, cunosc rea­li­tatea crudă a exo­dului, cât şi de vic­ti­mele bom­bar­da­men­telor uci­gaşe şi faţă de între­aga popu­laţie care nu poate trăi în seni­nă­tate şi pace;
– să-i chemăm în numele Dom­nului pe toţi cei care, într-un fel sau altul, sunt res­pon­sa­bili de tra­gedia actuală să aibă curajul să reia dia­logul şi să găsească acele con­di­ţii apte prin care să sta­bi­le­ască o pace justă şi dura­bilă care să per­mită reîn­to­ar­cerea per­so­a­nelor ple­cate din cămi­nele lor, să pună capăt sufer­in­ţelor tuturor celor care trăiesc în Repu­blica Fede­rală Iugo­slavia, sârbi, alba­nezi şi de alte naţio­na­li­tăţi şi să pună bazele unei con­vie­ţuiri noi între toate popo­a­rele Fede­ra­ţiei;
– să încu­rajăm comu­ni­tatea inter­na­ţio­nală şi ins­ti­­tu­ţi­ile sale să se folo­sească de toate posi­bi­li­tă­ţile de drept pentru a ajuta păr­ţile în con­flict să-şi rezolve dife­ren­dele con­form con­ven­ţi­ilor în vigoare, în spe­­cial cele pri­vind drep­tu­rile fun­da­men­tale ale omului şi cola­bo­rarea dintre sta­tele suve­rane;
– să sus­ţinem orice orga­ni­za­ţii uma­ni­tare, în spe­cial cele de ins­pi­raţie creş­tină care îşi închină efor­tu­rile uşur­ării sufer­in­ţelor din pre­zent, cerând cu stă­ruinţă să nu se pună nici un fel de obs­tacol în calea acţi­u­nii lor prin care încearcă să-i spri­jine pe toţi cei aflaţi în sufe­rinţă, indi­fe­rent de naţio­na­li­tate, limbă sau religie;
– în sfârşit, să chemăm creş­ti­nii de toate con­fe­si­u­nile să se anga­jeze con­cret şi să se une­ască într-o rugă­ci­une una­nimă şi per­ma­nentă pentru pace şi în­ţe­le­gere între popo­are, încre­din­ţându-şi rugă­ci­u­nile sfintei Fecio­are pentru ca ea să se roage Fiului ei, „care este pacea noastră” (Ef 2,14).
În numele lui Dum­nezeu, Păr­in­tele tuturor oa­me­­nilor, cerem insis­tent păr­ţilor anga­jate în con­flict să depună defi­nitiv armele şi reco­mandăm, de ase­menea, cu insis­tenţă, ca păr­ţile pre­zente să facă tot ce le stă în putinţă pentru a sta­bili o nouă artă de a trăi în Bal­cani, pe acest pământ iubit, mar­cată de res­pect faţă de toţi, de frăţie şi de con­vie­ţuire paş­nică. Acest lucru ar fi în ochii lumii un semn puternic care ar arăta că teri­to­riul Repu­blicii Fede­rale Iugo­slavia poate deveni, împreună cu între­aga Europă, un loc al păcii, al liber­tă­ţii şi al înţe­le­gerii pentru toţi locui­torii.

Ioan Paul al II-lea, Discursuri şi omilii cu ocazia vizitei în România: 7-9 mai 1999
© Copyright 2009 – Edi­tura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26
RO-700064-Iaşi
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro

„Să părăsim mre­jele orgo­liului nostru şi ale teme­rilor noastre”
Dis­cursul de la întâl­nirea cu patri­a­rhul Teoc­tist şi cu mem­brii Sfân­tului Sinod

(Bucur­eşti, Rotonda Sfân­tului Sinod, sâm­bătă, 8 mai 1999)

Pre­a­fe­ri­cite, Înaltpre­as­fin­ţi­ile voastre mitro­po­liţi, bene­raţi epis­copi ai Sfân­tului Sinod al Bise­ricii Orto­doxe din România!

1. În timp ce mă pre­gă­team pentru ace­astă întâl­nire atât de dorită, îmi venea des în minte o scenă evan­ghe­lică: cea a lui Andrei, primul vostru evan­ghe­li­zator, care, plin de înflă­că­rare, se duce la fra­tele său Petru să-i dea uimi­to­area ştire: „L-am găsit pe Mesia (care înseamnă Cristos)!” (In 1,41). Acea des­co­pe­rire a schimbat viaţa celor doi fraţi: lăsând mre­jele, au devenit „pes­cari de oameni” (Mt 4,19).
După ce au fost trans­for­maţi lăun­tric de Duhul Rusa­liilor, au pornit la drum pe căile lumii pentru a duce tuturor vestea mân­tuirii. Cu ei, alţi dis­ci­poli au con­ti­nuat lucrarea evan­ghe­lică înce­pută de ei, che­mând nea­mu­rile la mân­tuire şi „bote­zându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfân­tului Duh” (Mt 28,19).
Pre­a­fe­ri­cite, vene­raţi fraţi întru epis­copat: noi suntem fiii acelei evan­ghe­li­zări. Şi noi am primit acea veste, şi noi am fost răs­cum­pă­raţi în Cristos. Dacă astăzi ne întâlnim, ace­asta se dato­reşte unui plan de iubire al Pre­as­fintei Treimi, care în ajunul marelui jubileu a voit ca noi, suc­ce­sori ai acelor apos­­toli, să putem rechema în memorie acea întâl­nire.
Bise­rica a crescut şi s-a răs­pândit în lume; evan­ghelia a fecundat cul­tu­rile. Şi în acest pământ comori de sfin­ţenie, de fide­li­tate creş­tină, plă­tită uneori cu preţul vieţii, au împo­dobit acel templu spi­ri­tual care este Bise­rica. Astăzi noi împreună îi aducem mul­ţu­mire lui Dum­nezeu.

Pelerin al cari­tă­ţii
2. Păs­trez mereu vie în suflet emoţia sus­ci­tată de vizita dum­nea­vo­astră, Pre­a­fe­ri­cite, în cetatea sfin­ţilor Petru şi Paul, cori­feii apos­to­lilor. Păs­trez o amin­tire miş­că­to­are despre aceea întâl­nire, care a avut loc în vre­muri difi­cile pentru Bise­rica dum­nea­voastră. Acum sunt eu, pelerin de cari­tate, care aduc omagiu acestui pământ udat de sân­gele mar­ti­rilor stră­vechi şi moderni, care „şi-au spălat veş­min­tele lor şi le-au făcut albe în sân­gele Mie­lului” (Ap 7,14). Vin să în­tâl­­nesc un popor care a primit evan­ghelia, a asi­mi­lat-o şi a apărat-o de ata­curi repe­tate, sim­ţind-o de-acum ca parte inte­grantă din patri­mo­niul său cul­tural.
Este vorba de o cul­tură ela­bo­rată cu răb­dare, pe urmele moş­te­nirii Romei antice, într-o tra­diţie de sfin­ţenie care a pornit din chi­liile a nenu­mă­raţi monahi şi monahii, dorind să cânte laude lui Dum­nezeu şi să ţină sus bra­ţele în rugă­ci­une, ca Moise, pentru ca bătălia paş­nică a cre­dinţei să fie câş­ti­gată în folosul popu­la­ţi­ilor acestui pământ. Mesajul evan­ghelic a ajuns astfel pe masa oame­nilor de gân­dire, dintre care mulţi au con­tri­buit cu carisma lor la pro­mo­varea asi­mi­lării lui de către noile gene­ra­ţii române, orien­tate către edi­fi­carea vii­to­rului lor.
Pre­a­fe­ri­cite, am venit aici ca pelerin pentru a atesta cât de apro­ape este în sim­ţire între­aga Bise­rică Cato­lică de stră­dania epis­co­pilor, cle­rului şi cre­din­cio­şilor Bise­ricii Orto­doxe Române, acum când un mileniu se încheie şi un altul apare la ori­zont. Sunt ală­turi şi părtaş, cu stimă şi admi­raţie, la pro­gramul de reîn­noire ecle­zial pe care Sfântul Sinod l-a între­prins în dome­ni­ile atât de esen­ţiale ale for­mării teo­lo­gice şi cate­he­tice, pentru a face să reînvie acel suflet creştin care este una cu istoria voastră.
Puteţi şti, Pre­a­fe­ri­cite, că în ace­astă lucrare bine­cu­­vân­tată de Dum­nezeu, cato­licii sunt ală­turi de fraţii lor orto­docşi cu rugă­ci­unea şi dis­po­ni­bi­li­tatea pentru orice cola­bo­rare utilă. Unica evan­ghelie aşteaptă să fie ves­tită în iubire şi stimă reci­procă. Câte dome­nii se des­chid unei lucrări de anga­jare comună, în con­di­ţi­ile res­pec­tului reci­proc şi dor­inţei împăr­tă­şite spre binele acelei uma­ni­tăţi pentru care Fiul lui Dum­nezeu şi-a dat viaţa! Măr­turia dată în comun este un mijloc puternic de evan­ghe­li­zare. Divi­zarea, în schimb, înseamnă vic­toria întu­ne­ri­cului asupra lumi­nii.

3. Pre­a­fe­ri­cite, amândoi în istoria noastră per­so­nală am văzut lan­ţu­rile şi am cunoscut opri­marea din partea unei ide­o­logii care voia să extir­peze din sufletul popo­a­relor noastre cre­dinţa în Cristos Domnul. Dar por­ţile iadului nu au biruit asupra Bise­ricii, mire­asa Mie­lului. El, Mielul jertfit şi glo­rios, este acela care ne-a sus­ţinut în stă­rile de neli­nişte şi care acum ne per­mite să intonăm cântul liber­tă­ţii redo­bân­dite.
El este acela, pe care un teolog con­tem­poran al vostru l-a numit „res­tau­ra­torul omului”, cel ce vin­decă omul bolnav şi îl înalţă după ce a suportat înde­lung povara grea a scla­viei. După mulţi ani de vio­lenţă, de mor­ti­fi­care a liber­tă­ţii, Bise­rica poate turna bal­samul harului pe rănile omului şi să-l vin­dece în numele lui Cristos, spu­nând, ca şi Petru, olo­gului: „Argint şi aur nu am; dar ce am, aceea îţi dau. În numele lui Isus Cristos naza­ri­ne­anul, scoală-te şi umblă!” (Fap 3,6). Bise­rica nu înce­tează să-i îndemne pe băr­ba­ţii şi femeile din vremea noastră să se ridice în picio­are, să reia drumul către Tatăl, să se lase împă­caţi cu Dum­nezeu. Ace­asta este prima cari­tate pe care ome­nirea o aşteaptă de la noi: ves­tirea evan­­ghe­liei şi renaş­terea în sfin­tele taine, pre­lun­gite în slu­­jirea fra­ţilor.
Pre­a­fe­ri­cite, am venit să con­templu chipul lui Cristos sculptat în Bise­rica voastră; am venit să venerez acel chip suferind, che­zăşie pentru voi de reîn­noită spe­ranţă. Conş­tientă că l-a „găsit pe Mesia”, Bise­rica voastră se stră­duieşte să-l poată întâlni şi fiii săi, precum şi toţi oame­nii care îl caută pe Dum­nezeu cu inimă sin­ceră: face ace­asta prin cele­brarea solemnă a divinei Litur­ghii şi prin acti­vi­tatea pas­to­rală zil­nică. Ace­astă sar­cină coin­cide cu tra­diţia voastră atât de bogată în exemple care au ştiut să une­ască o viaţă pro­fundă în Cristos cu o slu­jire gene­ro­asă a celor nevo­iaşi; o anga­jare pasio­nantă în studiu cu o neo­bo­sită pre­o­cu­pare pas­to­rală. Aş vrea să amin­tesc aici doar pe sfântul monah şi episcop Calinic de la Cer­nica, atât de apro­ape de inima cre­din­cio­şilor din Bucur­eşti.

4. Pre­a­fe­ri­cite, iubiţi fraţi epis­copi, întâl­nirea de azi are loc în ziua în care Litur­ghia bizan­tină cele­brează săr­bă­to­area sfân­tului apostol şi evan­ghe­list Ioan Teo­logul. Cine mai mult decât el, cel iubit intens de Învă­ţă­torul, ne poate împăr­tăşi ace­astă vie expe­rienţă de iubire? În scri­so­rile sale ace­asta pare să fie sin­teza vieţii sale, cuvântul care, la bătrâ­neţe, când ceea ce-i de prisos cade, a rămas să sem­ni­fice trăirea sa per­so­nală: „Dum­nezeu e iubire”. Este ceea ce el con­tem­plase ple­cându-şi capul la pieptul lui Isus şi ridi­cându-şi pri­virea spre coasta stră­punsă, din care ieşeau apa Bote­zului şi sân­gele Euha­ris­tiei. Ace­astă expe­rienţă a iubirii de Dum­nezeu nu numai ne invită, dar apro­ape că ne cons­trânge la iubire, ca unică şi ade­vă­rată sin­teză a cre­dinţei creş­tine.
„Dra­gos­tea înde­lung rabdă; dra­gos­tea este bine­­voi­to­are, dra­gos­tea nu piz­muieşte, nu se laudă, nu se tru­feşte, nu se poartă cu necu­vi­inţă, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gân­deşte răul, nu se bucură de nedrep­tate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăj­duieşte, toate le rabdă” (1Cor 13,4-7).
Sunt cuvin­tele scrise de apos­tolul Paul unei comu­­ni­tăţi fră­mân­tate de con­flicte şi ten­si­uni: sunt cuvinte vala­bile pentru toate vre­mu­rile. Noi ştim bine că aceste cuvinte ne sunt adre­sate azi, înainte de toate nouă. Nu ser­vesc pentru a-i arunca în faţă celui­lalt ero­area, ci pentru a o demasca pe a noastră, pe cea a fie­că­ruia dintre noi. Am cunoscut opo­zi­ţii, recri­mi­nări, reti­cenţe inte­rio­are şi închis­tări reci­proce. Cu toate acestea, şi unii şi alţii suntem mar­tori că, în ciuda acestor divi­zări, în momentul marii încer­cări, când Bise­ri­cile noastre păreau zgu­duite din temelii, şi aici, pe acest pământ al Româ­niei, mar­tirii şi măr­tu­ri­si­torii au ştiut să slă­vească numele lui Dum­nezeu cu o sin­gură inimă şi un singur suflet.
Şi tocmai ţinând seamă de opera minu­nată a Du­hului, de neex­plicat pentru logica ome­ne­ască, slă­bi­­ci­unea noastră capătă putere, iar inima îşi regă­seşte curaj şi încre­dere în mij­locul difi­cul­tă­ţilor situa­ţiei actuale.

Drumul recon­ci­lierii Bise­ri­cilor
5. Sunt bucuros că, în fapt, a fost posibil să încep aici în România un dialog fra­tern asupra pro­ble­melor care încă ne des­part. Bise­rica Greco-Cato­lică din România a suferit în dece­ni­ile tre­cute o repre­si­une vio­lentă. Drep­tu­rile ei au fost căl­cate în picio­are şi vio­late. Fiii săi au suferit mult, unii până la măr­turia supremă a sân­gelui. Sfâr­şitul pri­goanei a res­ti­tuit liber­tatea, dar pro­blema struc­tu­rilor bise­ri­ceşti aşteaptă încă soluţia sa defi­ni­tivă. Fie ca dia­logul să cons­ti­tuie calea pentru vin­de­carea rănilor încă des­chise şi pentru rezol­varea difi­cul­tă­ţilor ce mai per­sistă. Vic­­toria cari­tă­ţii va fi o pildă nu numai pentru Bise­rici, dar şi pentru între­aga socie­tate. Îl rog pe Dum­nezeu, Păr­inte al milos­ti­virii şi Domn al păcii, ca iubirea pri­mită şi dăruită să fie semnul prin care creş­ti­nii pot fi recu­nos­cuţi ca fideli Dom­nului lor.
Bise­rica Orto­doxă şi Bise­rica Cato­lică au par­curs un lung drum de recon­ci­liere: doresc să-i exprim lui Dum­nezeu pro­funda şi emo­ţio­nanta mea gra­ti­tu­dine pentru cât s-a făcut, şi să vă mul­ţu­mesc vouă, vene­raţi fraţi în Cristos, pentru stră­duinţa depusă pe ace­astă cale. Nu a sosit oare timpul de a relua cu hotă­râre cer­ce­tarea teo­lo­gică sus­ţi­nută de rugă­ci­unea şi de sim­patia tuturor cre­din­cio­şilor orto­docşi şi cato­lici? Dum­nezeu ştie cât de mult lumea noastră, ca şi Europa, pe care o speram eli­be­rată de lupte fra­tri­cide, au nevoie de o dovadă de iubire fra­ternă, care să învingă ura şi neîn­ţe­le­ge­rile şi să des­chidă inimile spre recon­ci­liere! Unde sunt Bise­ri­cile noastre atunci când dia­logul tace şi armele vor­besc lim­bajul lor de moarte? Cum să educăm cre­din­cioşii noştri în spi­ritul feri­ci­rilor, atât de diferit de modul de a gândi al puter­ni­cilor acestei lumi?
Pre­a­fe­ri­cite, fraţi întru epis­copat, să redăm Bise­­ricii uni­tate vizi­bilă, pentru că altfel ace­astă lume va fi lip­sită de o măr­turie pe care numai urmaşii Fiului lui Dum­nezeu, mort şi înviat din iubire, o pot duce până la cele din urmă con­se­cinţe. Ce-ar putea oare deter­mina oame­nii de azi să creadă în el, dacă noi con­ti­nuăm să sfâ­şiem cămaşa necu­sută a Bise­ricii, dacă nu reuşim să dobândim de la Dum­nezeu mira­colul uni­tă­ţii, lucrând pentru a înlă­tura obs­ta­co­­lele din calea mani­fes­tării ei depline? Cine ne va ierta de ace­astă măr­turie nea­dusă? Am căutat uni­tatea din toate pute­rile mele, şi voi con­tinua să mă dedic până la sfârşit, ca ea să fie între pre­o­cu­pă­rile pri­o­ri­tare ale Bise­ri­cilor şi a le sus­ţine în slu­jirea apos­to­lică.

6. Pământul vostru este pre­sărat cu mănăs­tiri. De la sfântul Nicodim din Tis­mana, în secretul mun­­ţilor şi pădu­rilor, bate inima rugă­ci­u­nii neîn­ce­tate, a invo­cării numelui sfânt al lui Isus. Mol­dova, dato­rită lui Paisie Veli­ci­cov­schi şi dis­ci­po­lilor săi, a devenit cen­trul unei reîn­noiri monas­tice care s-a ira­diat asupra ţărilor înve­ci­nate la sfâr­şitul seco­lului al XVIII-lea şi după. Viaţa mona­hală, ce n-a lipsit nici în vremea per­se­cu­ţiei, a dat şi dă per­so­na­li­tăţi de înaltă sta­tură spi­ri­tuală în jurul cărora a apărut în aceşti ani o înflo­rire pro­mi­ţă­to­are de voca­ţii.
Ceno­biile, bise­ri­cile aco­pe­rite de fresce, ico­a­nele, veş­min­tele litur­gice, manus­cri­sele nu sunt doar biju­­terii ale cul­turii voastre, dar şi impre­sio­nante măr­turii de cre­dinţă creş­tină, de cre­dinţă creş­tină trăită. Acest patri­moniu artistic născut din rugă­ci­unea mona­­hilor şi mona­hiilor, a meş­te­şu­ga­rilor şi săte­nilor ins­pi­raţi de fru­mu­seţea litur­giei bizan­tine cons­ti­tuie o con­tri­buţie deo­sebit de sem­ni­fi­ca­tivă la dia­logul dintre Orient şi Occi­dent şi la renaş­terea acelei fra­ter­ni­tăţi pe care o aprinde în noi Duhul Sfânt în pragul noului mileniu. Pământul vostru româ­nesc, între „lati­nitas” şi Bizanţ, poate deveni punct de întâl­nire şi de comu­ni­une. El este stră­bătut de marele Danubiu, care udă regi­u­nii din Răsărit şi din Apus: fie ca România, ca şi acest fluviu, să poată lega rapor­turi de înţe­le­gere şi de comu­ni­une între popo­are diverse, con­tri­buind la afir­marea şi în lume a civi­li­za­ţiei iubirii.

7. Pre­a­fe­ri­cite, părinţi ai acestui Sfânt Sinod, se reduc zilele care ne des­part de înce­putul mile­niului trei al erei creş­tine. Pri­virea oame­nilor este aţin­tită asupra noastră în aştep­tare. Ei îşi apleacă ure­chea pentru a auzi de la noi, din viaţa noastră, înainte chiar decât din cuvin­tele noastre, ştirea de odi­nio­ară: „L-am găsit pe Mesia”. Vor să vadă dacă şi noi suntem capa­bili să părăsim mre­jele orgo­liului nostru şi ale teme­rilor noastre pentru „a vesti anul de har al Dom­nului”.
Vom trece acel prag cu mar­tirii noştri, cu toţi cei ce şi-au dat viaţa pentru cre­dinţă: orto­docşi, cato­lici, angli­cani, pro­tes­tanţi. Din­tot­dea­una sân­gele mar­ti­rilor este sămânţă gene­ra­to­are de noi cre­din­cioşi în Cristos. Dar pentru a face acest lucru, tre­buie să murim noi înşine, să îngropăm omul nostru cel vechi în apele naş­terii din nou şi să înviem ca noi făp­turi. Nu putem înşela che­marea lui Cristos şi aştep­tă­rile lumii, nici refuza gla­su­rile noastre, încât cuvântul veşnic al lui Cristos să nu poată fi pro­clamat noilor gene­ra­ţii.
Mul­ţu­mesc pentru că aţi vrut să fiţi prima Bise­rică Orto­doxă care l-a invitat în pro­pria ţară pe papa de la Roma; vă mul­ţu­mesc pentru că mi-aţi oferit bucuria acestei întâl­niri fra­terne; vă mul­ţu­mesc pentru darul acestui pele­rinaj care mi-a îngă­duit să-mi întă­­resc cre­dinţa ală­turi de măr­turia unor fraţi în Cristos plini de zel.
„Veniţi să umblăm împreună în lumina Dom­nului”. Lui să-i fie slavă în vecii vecilor. Amin.
Mul­ţu­mesc. O vizită de neu­itat, România. Am trecut aici pragul spe­ranţei. Vă mul­ţu­mesc. Dum­nezeu să ne bine­cu­vân­teze pe toţi.

Ioan Paul al II-lea, Discursuri şi omilii cu ocazia vizitei în România: 7-9 mai 1999
© Copyright 2009 – Edi­tura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26
RO-700064-Iaşi
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro

Scroll to Top