„Fie­care este res­pon­sabil de fraţii săi şi de vii­torul ţării”

Dis­cursul de la întâl­nirea cu auto­ri­tă­ţile civile şi poli­tice, cu repre­zen­tanţi ai comu­ni­tă­ţilor reli­gio­ase şi cu corpul diplo­matic
(Bucur­eşti, Palatul Cotro­ceni, vineri, 7 mai 1999)

Dom­nule pre­şe­dinte, dom­nilor pre­şe­dinţi ai Sena­tului şi Camerei Depu­­ta­ţilor, dom­nilor membri ai Gu­ver­nului şi ai cor­pu­rilor cons­ti­tuite, doam­nelor şi dom­nilor membri ai cor­pului di­plo­matic, dom­nilor repre­zen­tanţi ai dife­ri­telor comu­ni­tăţi reli­gio­ase!

1. Răs­pun­zând invi­ta­ţiei pe care mi-aţi făcut-o de a vizita România, sunt fericit, dom­nule pre­şe­dinte, de a păşi pentru prima dată pe pământul ţării voastre. Vă mul­ţu­mesc mult pentru pri­mirea şi cuvin­tele pline de cur­to­azie pe care mi le-aţi adresat, per­sonal, precum şi în numele auto­ri­tă­ţilor naţi­u­nii. Salut mem­brii cor­pu­rilor cons­ti­tuite şi pe repre­zen­tan­ţii popo­rului român ca şi pe mem­brii comu­ni­tă­ţilor reli­­gio­ase şi ai cor­pului diplo­matic; adresez, de ase­­menea, salu­tă­rile mele cele mai cor­diale res­pon­sa­bi­lilor vieţii publice, precum şi per­so­a­nelor care au con­tri­buit la pre­gă­tirea vizitei mele şi tuturor româ­nilor.

Pelerin al păcii
2. Vin pe pământul vostru ca pelerin al păcii, al fra­ter­ni­tă­ţii şi al înţe­le­gerii în sânul naţi­u­nilor, între popo­are şi între dis­ci­polii lui Cristos. Pe par­cursul dife­ri­telor etape ale vizitei mele, voi întâlni diver­sele comu­ni­tăţi ecle­ziale, ca şi poporul român. Mul­­ţu­mesc din inimă Pre­a­fe­ri­cirii sale Teoc­tist, patri­arhul Ro­mâ­niei, pentru cuvin­tele de bun venit. Întâl­nirea noastră şi momen­tele de rugă­ci­une pe care le vom împăr­tăşi sunt dovezi eloc­vente de fra­ter­ni­tate evan­­ghe­lică. Pe linia ulti­mului con­ciliu şi în per­spec­tiva marelui jubileu, ges­tu­rile sunt cele care mar­che­ază în mod sem­ni­fi­cativ drumul uni­tă­ţii creş­ti­nilor. Doresc ca păs­torii şi cre­din­cioşii să facă, la rândul lor, ges­turi con­­crete de dialog şi de pri­mire reci­procă, ce vor demonstra că iubirea fra­ternă în Cristos nu e o vorbă în zadar, ci o com­po­nentă a vieţii creş­tine şi a Bise­ricii.

3. Ţin de ase­menea să salut pe epis­copii cato­lici din România, ca şi pe toţi mem­brii comu­ni­tă­ţilor lor: latină, greco-cato­lică şi arme­ană. Îi asigur de afec­ţi­unea mea paternă. Rea­fir­mându-le admi­raţia pentru munca des­fă­şu­rată în vre­muri de încer­care, cu fide­li­tate şi curaj, mă bucur de acţi­unea lor pas­to­rală în comu­ni­une cu suc­ce­sorul lui Petru, semn al uni­tă­ţii tru­pului lui Cristos şi al anga­jării lor în cadrul soci­e­tă­ţii române.

4. Sunt fericit să întâl­nesc mem­brii cor­pului diplo­­matic; pre­zenţa lor demons­trează atenţia pe care sta­tele vecine, Europa şi lumea în ansamblu o acordă Româ­niei, dez­vol­tării sale interne şi rela­ţi­ilor externe. Urez ca între­aga comu­ni­tate inter­na­ţio­nală să inten­si­fice aju­to­a­rele în favo­area naţi­u­nilor care, ieşind de sub jugul comu­nist, tre­buie să-şi reor­ga­ni­zeze viaţa eco­no­mică şi socială; aceste ţări vor deveni astfel fău­ri­to­are de pace şi de pros­pe­ri­tate pentru locui­torii lor şi par­te­neri tot mai res­pon­sa­bili în viaţa inter­na­ţio­nală.

5. Pre­zenţa repre­zen­tan­ţilor dife­ri­telor comu­ni­tăţi reli­gio­ase mă face să sub­li­niez rolul esen­ţial al Bise­ri­cilor. Lor le revine sar­cina de a fi fău­ri­to­are de pace, de soli­da­ri­tate şi de fra­ter­ni­tate, astfel încât să nu se pre­zinte ca anta­go­niste, ci drept cola­bo­ra­to­are în vederea binelui comun, lăsând la o parte tot ce poate exa­cerba opo­zi­ţi­ile, pasi­u­nile şi ide­o­lo­giile care, în decursul dece­ni­ilor tre­cute, au încercat să pre­va­leze asupra per­so­a­nelor, asupra comu­ni­tă­ţilor ome­neşti locale şi asupra prin­ci­piilor de liber­tate şi de adevăr. În con­di­ţi­ile res­pec­tării auto­no­miei rea­li­tă­ţilor tem­po­rale, misi­unea lor spi­ri­tuală le cheamă să stea de veghe în lume, pentru a aminti valo­rile care stau la baza vieţii sociale şi pentru a iden­ti­fica sub aspect uman şi spi­ri­tual orice lipsă de res­pect datorat fie­cărei per­so­ane, dem­ni­tă­ţii şi liber­tă­ţilor sale fun­da­men­tale, mai cu seamă liber­tatea reli­gio­asă şi liber­tatea de conş­ti­inţă.

6. România trăieşte o perio­adă de tran­ziţie deter­­mi­nantă pentru viitor, pentru par­ti­ci­parea ei mai intensă la cons­trucţia Europei şi la pre­zenţa ei pe scena mon­dială. Gândul meu se îndreaptă spre cei care trec prin încer­cări, în spe­cial cei ce sunt greu loviţi de criza eco­no­mică şi cei care se află în situa­ţii de sărăcie sau de boală, precum şi fami­liile care cu greu reu­şesc să facă faţă nece­si­tă­ţilor. Invit toţi româ­nii să dea dovadă de soli­da­ri­tate, ară­tând astfel con­cret că viaţa pe ace­laşi teri­toriu cree­ază legă­turi puter­­nice de fra­ter­ni­tate. Nimeni nu tre­buie să se simtă exclus sau să dis­pere sub pre­textul rit­mului lent al trans­for­mă­rilor sau să se deso­li­da­ri­zeze de mersul comun. Fie­care este res­pon­sabil de fraţii săi şi de vii­torul ţării.

Seche­lele şi cica­tri­cele comu­nis­mului în memoria popo­rului
7. Patru­zeci de ani de comu­nism ateu au lăsat urme şi cica­trice în trupul şi în memoria popo­rului vostru şi au ins­taurat un climat de neîn­cre­dere; toate acestea nu pot dis­părea fără un efort real de con­ver­tire a cetă­ţe­nilor, în viaţa lor per­so­nală şi în rela­ţi­ile cu ansam­blul comu­ni­tă­ţii naţio­nale. Fie­care tre­buie să întindă mâna fra­ţilor săi, astfel încât pro­mo­varea şi dez­vol­tarea să fie în favo­area tuturor, în spe­cial a celor care au îndurat efec­tele nefaste ale dife­ri­telor crize din trecut. Poporul vostru este bogat în resurse nebă­nuite, de încre­dere în sine şi de soli­da­ri­tate. Conş­tient de aceste valori, el este chemat să dez­volte o artă de a trăi împreună care este un supli­ment de suflet şi de uma­ni­tate. Soli­da­ri­tatea şi încre­derea reclamă de la toţii pro­ta­go­niş­tii vieţii sociale acordul şi res­pectul dife­ri­telor nive­luri de inter­venţie, precum şi o anga­jare per­se­ve­rentă şi o ati­tu­dine onestă din partea tuturor celor care au sar­cina să admi­nis­treze pro­ble­mele soci­e­tă­ţii. Por­nind de la ace­asta se cons­ti­tuie cu ade­vărat o comu­ni­tate de destin. Încu­rajez locui­torii Româ­niei să depună efor­turi pentru a edi­fica o socie­tate în ser­vi­ciul tuturor şi să se lase uniţi din nou de mesajul lui Cristos, aşa cum au făcut înain­taşii lor din tim­pu­rile apos­to­lice, ară­tând ce loc impor­tant au valo­rile creş­tine, spi­ri­tuale, morale şi umane în viaţa naţi­u­nii.
8. Răs­tur­nă­rile rezul­tate în urma eve­ni­men­telor din 1989 au mărit dife­ren­ţele dintre cetă­ţeni. Difi­cul­tă­ţile în tran­ziţia demo­cra­tică duc uneori la des­cu­ra­jare. Calea vieţii demo­cra­tice trece înainte de toate printr-o edu­caţie civică pentru toţi cetă­ţe­nii, astfel încât ei să poată avea o parte activă şi res­pon­sa­bilă în viaţa publică, în sânul colec­ti­vi­tă­ţilor locale şi pe toate trep­tele soci­e­tă­ţii. Format în spirit civic, poporul va deveni conş­tient de faptul că evo­lu­ţi­ile nu înseamnă doar struc­turi, dar că ele pri­vesc de ase­menea men­ta­li­tă­ţile. În spe­cial, este bine ca tinerii să-şi poată regăsi încre­derea în ţara lor şi să nu mai fie ten­taţi să emi­greze. Pe de altă parte, este impor­tant ca un stat dornic de con­vi­via­li­tate şi de pace să fie atent cu toţi indi­vizii care trăiesc pe teri­to­riul naţional, fără excepţie. Într–adevăr, o naţi­une are datoria de a face totul pentru a afirma uni­tatea naţio­­nală, înte­me­iată pe ega­li­tatea între toţi locui­torii, inde­pen­dent de ori­ginea şi religia lor, şi pentru a dez­volta sen­ti­mentul pri­mirii străi­nului.
Fără îndo­ială, modi­fi­că­rile teri­to­riale, care au dus la unirea de popu­la­ţii de apar­te­nenţe etnice şi reli­gio­ase dife­rite, au desenat, mai ales în Tran­sil­vania, un mozaic socio-reli­gios com­plex. Graţie con­vi­via­li­tă­ţii naţio­nale şi reli­gio­ase, cu răb­dare şi mai ales cu voinţa de a reuşi arta de a trăi împreună, vor putea fi depă­şite opo­zi­ţi­ile şi teme­rile. „Tre­buie să trecem de la o poziţie de anta­go­nism şi de con­flict la un nivel în care şi unul şi celă­lalt se recu­nosc reci­proc par­te­neri” (Ut unum sint, nr. 29). Deo­a­rece istoria nu poate fi uitată, cetă­ţe­nii pot azi să se regă­sească par­te­neri, mai mult încă, fraţi, numai ţinând mult la res­pec­tarea drep­tu­rilor mino­ri­tă­ţilor şi la dialog, nutrind voinţa ier­tării şi recon­ci­lierii.

9. Doresc, în fine, să men­ţionez pri­mirea pe care România a acordat-o cu atâta gene­ro­zi­tate com­pa­tri­o­ţilor mei şi Guver­nului polonez în timpul Celui de-al Doilea Război Mon­dial. Aş vrea, de ase­menea, să aduc omagiu explo­ziei spon­tane de gene­ro­zi­tate de care au fost capa­bile nume­ro­ase per­so­ane cu ocazia eve­ni­men­telor din anul 1989. Există, printre multe altele, semne care pot sus­cita şi azi ati­tu­dini cur­ajo­ase şi per­se­ve­rente ce duc la o socie­tate în care se poate trăi bine.

10. Vă sunt recu­nos­cător, dom­nule pre­şe­dinte, că m-aţi invitat să împăr­tă­şesc câteva ore istoria voastră, per­mi­ţându-mi astfel să întâl­nesc comu­ni­tă­ţile cato­lice şi să înfăp­tuiesc, prin con­tac­tele mele cu Bise­rica Orto­doxă Română, o etapă impor­tantă pe calea uni­tă­ţii creş­tine. Invoc, în ce vă pri­veşte şi asupra fami­liei, asupra per­so­a­nelor pre­zente, ca şi asupra întregii popu­la­ţii a Româ­niei, bel­şugul bine­cu­vân­tă­rilor divine.

Ioan Paul al II-lea, Discursuri şi omilii cu ocazia vizitei în România: 7-9 mai 1999
© Copyright 2009 – Edi­tura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26
RO-700064-Iaşi
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro

Discursul Preşedintelui României,
domnul Emil Constantinescu, la recepţia oferită
în onoarea Sanctităţii Sale Papa Ioan Paul II
la Palatul Cotroceni
7 mai 1999

 

Sanctitatea Voastră,

Mă simt deosebit de onorat să salut prezenţa Sanctităţii Voastre în acest palat încărcat de istorie. El păstrează amintirea unor prinţi înţelepţi şi învăţaţi, formaţi în Universitatea din Padova, care au reunit în secolul al XVII-lea, istoria noastră şi istoria Occidentului.

Pământul apostolic al României de azi a păstrat cu sfinţenie atestarea celui dintâi mileniu de viaţă creştină, tot aşa cum limba şi cultura românilor au păstrat până azi dovada incontestabilă a faptului că, odată cu Roma şi înaintea Bizanţului, creştinismul a fost pentru vecie absorbit, firesc, în mintea şi sufletul trăitorilor între Carpaţi, Dunăre şi Pont, ca o componentă definitorie a felului lor de a fi în lume.

Toate aceste urme sunt casa noastră, reprezintă un spaţiu bine definit de valori culturale, morale, religioase, constituie rodul muncii şi al creativităţii noastre. Ele sunt, laolaltă, un colţ de pământ anume, cum scria Sanctitatea Voastră în poemul “Gândind patria”. Dar mai cu seamă, ceea ce se vede de acolo, stând temeinic în această patrie: “lumea întreagă şi cerul care se arcueşte deasupra ei”.

Cu şase ani în urmă, când aţi avut bunătatea de a mă primi într-o audienţă la Vatican, în calitate de Rector al Universităţii Bucureşti, Sanctitatea Voastră a evocat apartenenţa românilor la patrimoniul european. Un popor latin în veşmânt bizantin, spuneaţi atunci, la fel cum poporul polonez este un popor slav în haină latină. Un mod unic şi sintetizator de a aparţine Europei şi de a construi unitatea ei.

Sanctitate,

Suntem totodată un popor pornit pe drumul educaţiei către valorile persoanei. Ale persoanei responsabile care acţionează împreună cu celelalte într-o solidaritate creatoare. Ca fiu al poporului polonez, ştiţi ca şi noi că experienţa pe care am traversat-o recent se poate numi, aşa cum obişnuiţi să spuneţi “o pedagogie a suferinţei”. Mă aflu printre cei, deloc puţini la număr, care ne-am întrebat: ce sens a avut această suferinţă?

Sunt, sper, printre aceia, nu puţini, care ne-am răspuns: sensul, atât personal, cât şi comunitar, al acestei experienţe este un sens pozitiv. Umanitatea noastră nu a ieşit diminuată din suferinţă, ci îmbogăţită, înnobilată. Îngăduiţi-mi să-mi afirm credinţa că am învăţat ceva din această pedagogie, ceva ce sper că nimeni nu ne poate smulge: că drumul libertăţii este cel al adevărului. Mărturisesc că este un drum pe care nu l-aş numi greu, ci dramatic.

Oare nu tot ce implică în mod profund libertatea fiecăruia în parte este o experienţă dramatică? Şi oare riscurile nu sunt o punere la încercare, ce ne face să creştem?

Schimbările din Europa de Est au reprezentat rezultanta a nenumărate fapte de curaj, de credinţă şi de înaltă spiritualitate pe care semeni de-ai noştri, ştiuţi şi neştiuţi, le-au săvârşit din dragoste de libertate şi de credinţă faţă de Dumnezeu. Întronarea Sanctităţii Voastre în scaunul Sfântului Petru a fost un act esenţial pentru eliberarea ţărilor Estului Europei de dictatura atee a comunismului. Dar, Sanctitatea Voastră, am putea noi oare să bănuim, în toată această înlănţuire de voinţe, de pietate, de răsturnări neaşteptate, şi o voinţă aflată deasupra slabelor noastre puteri omeneşti? Am putea oare înţelege până la capăt miracolul eliberării popoarelor din Europa răsăriteană, dimpreună cu toate urmările lor, ilustru simbolizate azi de prezenţa Sanctităţii Voastre, fără un plan divin?

Credinţa mea, Sanctitate, este că şi azi suntem aici prin voia lui Dumnezeu, căreia voinţa de bine a ierarhilor celor două Biserici şi voinţa de bine a poporului român i s-au adecvat, în numele speranţei de mai bine. În numele acestei speranţe doresc să aduc mulţumirile mele Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe, Preafericitului Părinte Teoctist şi colaboratorilor săi, precum şi tuturor celor din preajma Sanctităţii Voastre, pentru eforturile pe care nu le-au precupeţit pentru ca această vizită mult aşteptată să devină o realitate. Tot în acest spirit de gratitudine, aş vrea să mulţumesc şi Congregaţiei Sant’Egidio, care a organizat anul trecut în România o mare adunare ecumenică, pregătind şi în acest fel terenul rodnic al prezenţei Sanctităţii Voastre în România. Mulţumesc reprezentanţilor Bisericii romano-catolice şi greco-catolice pentru strădaniile lor, pentru înţelegerea lor şi pentru statornicia lor. Acestor mulţumiri trebuie să le adaug pe cele adresate reprezentanţilor tuturor cultelor din România pentru că au fost şi sunt alături de noi.

Sanctitate,

Împărtăşiţi cu noi astăzi un destin. Cu atenţia specială pe care o aveţi la semnele timpului, ne faceţi să-l privim cu ochii demnităţii. Lecţia pe care am învăţat-o toţi de la Sanctitatea Voastră este că omul nu se poate împlini decât căutându-se în ceilalţi, decât iubind destinul celor din jur ca pe propriul său destin.

Acesta este temeiul oricărui proiect personal, al oricărui proiect social. Sanctitatea Voastră a demonstrat că un creştin al zilelor noastre nu este ceva întors cu faţa spre trecut, ci un om în acţiune, care mizează pe un adevăr care locuieşte în mijlocul nostru, şi în acelaşi timp un misionar al viitorului.

Sanctitate,

Din prima zi a pontificatului Vostru aţi spus pretutindeni şi fiecăruia în parte: “Nu vă temeţi!”. Am abandonat toate temerile istorice şi culturale care ar fi putut împiedica vizita Voastră. Suntem astăzi, împreună, protagonişti ai viitorului, constructori ai speranţei.

Pentru toate acestea Vă suntem profund recunoscători.

Scroll to Top