„Fiţi ima­ginea lui Cristos pentru cre­din­cioşii voştri”

Dis­cursul din timpul întâl­nirii cu mem­brii Con­fer­inţei Epis­co­pilor din România
(Bucur­eşti, Nun­ţia­tura Apos­to­lică, vineri, 7 mai 1999)

Mult iubiţi fraţi întru epis­copat din România!

Te Deum lau­damus, te Dominum con­fi­temur, te aeternum Patrem omnis terra vene­ratur!

1. Cu aceste cuvinte ale vechiului imn, pro­babil al sfân­tului Ambrozie, dar atri­buit şi sfân­tului Niceta, apostol al acestui pământ când era încă Dacia romană, îmi place să des­chid întâl­nirea cu voi, la înce­putul vizitei mele pas­to­rale în România. Vin aici pentru a mul­ţumi împreună cu voi Păr­in­telui îndu­rării şi Dum­ne­zeului a toată mân­gâierea (2Cor 1,3), care, după ani de sufe­rinţă, i-a îngă­duit acestei nobile naţi­uni să cânte în liber­tate mărirea lui Dum­nezeu. Lui îi cer ca ace­astă vizită să fie bogată în roade pentru Bise­rica Cato­lică din ţara voastră, pentru toate Bise­­ri­cile şi comu­ni­tă­ţile creş­tine, pentru întregul popor român.
Vă sunt recu­nos­cător pentru pri­mirea căl­du­ro­asă pe care mi-aţi făcut-o. Îi mul­ţu­mesc şi Mons. Lucian Mureşan, pre­şe­din­tele con­fer­inţei voastre, pentru cuvin­tele pe care mi le-a adresat acum, sub­li­niind pro­funda voastră comu­ni­une cu suc­ce­sorul lui Petru. Un salut spe­cial adresez Emi­nenţei sale Alexandru Todea, arhi­e­piscop emerit de Făgăraş şi Alba-Iulia, pe care sper să-l pot întâlni. Doresc să-i exprim apre­­cierea mea pentru marea sa măr­turie de fide­li­tate creş­tină şi de uni­tate inde­fec­ti­bilă cu sediul lui Petru în vre­mu­rile pri­goanei.
Prin voi doresc să salut pre­o­ţii voştri, precum şi pe toţi călu­gării, călu­gă­ri­ţele şi dia­co­nii, al căror entu­ziasm şi devo­ta­ment pentru cauza împă­ră­ţiei lui Dum­nezeu îmi sunt bine cunos­cute.

2. În acest ultim an de pre­gă­tire pentru marele jubileu, Bise­rica între­agă con­templă figura lui Dum­­nezeu Tatăl. Este o ocazie pre­ţio­asă de a-i ajuta pe toţi să redes­co­pere chipul patern al lui Dum­nezeu, aşa cum Isus ni l-a revelat. Che­mându-l pe Dum­nezeu cu numele fami­liar de „Abba” (cf. Mc 14,36), a revelat relaţia intimă şi con­sub­stan­ţială care-l leagă de Tatăl ceresc în pro­fun­zimea de nepă­truns a mis­te­rului tri­nitar. În ace­laşi timp, jert­findu-se pentru noi şi dăruindu-ne Spi­ritul său, ne-a făcut păr­taşi ai trăirii sale filiale îngă­duindu-ne să-l invocăm şi noi pe Dum­nezeu cu dul­cele nume de Tată (cf. Rom 8,15; Gal 4,6). Ace­asta este vestea de har pe care sun­teţi che­maţi să o pur­taţi ca apos­toli ai lui Cristos. „Atât de mult a iubit Dum­nezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut” (In 3,16): ace­astă veste de bu­curie să vibreze în cuvin­tele voastre, să stră­lu­ce­ască pe chipul vostru, să fie măr­tu­ri­sită de fap­tele voastre. Să se poată spune despre fie­care dintre voi ceea ce s-a spus despre sfântul Niceta, care era pe punctul de a se înto­arce în Dacia ca ves­titor al evan­ghe­liei: „O nimis terra et populi beati, / quos modo a nobis remeans adibis, / quos tuo acce­dens pede visi­tabit / Christus et ore” (Sfântul Paulin de Nola, Carmen XVII, 13-16).

Epis­copul, arti­zanul şi garantul comu­ni­u­nii ecle­ziale
3. Da, fiţi ima­ginea lui Cristos pentru cre­din­cioşii voştri. Fiţi astfel mai presus de toate ca fău­ri­tori de comu­ni­une. În acest an al Tatălui tre­buie să simţim mai puternic năzuinţa lui Cristos pentru uni­tate: „Tată, ca toţi să fie una, precum suntem şi noi” (In 17,11). Epis­copul este garantul comu­ni­u­nii, iar rolul său păr­in­tesc tre­buie să ajute comu­ni­tatea să se dez­volte ca familie, reflec­tând oarecum însăşi pater­ni­tatea lui Dum­nezeu (cf. sfântul Ignaţiu din Antiohia, Către tral­lieni, III,1). Mul­tiple sunt for­mele şi exi­gen­ţele comu­ni­u­nii pe care epis­copii sunt che­maţi să le cul­tive. Fun­da­men­tală este comu­ni­unea care îi uneşte cu cei­lalţi epis­copi şi în par­ti­cular cu epis­copul Romei, suc­ce­sorul lui Petru. Ace­astă comu­ni­une tre­buie trăită în modul cel mai con­cret cu con­fra­ţii epis­copi din pro­pria ţară, încât ea să devină izvor de îmbo­gă­ţire reci­procă. Lucru valabil în mod deo­sebit atunci când, cum este cazul Româ­niei, tra­diţia Bise­ricii se exprimă în rituri dife­rite, fie­care dintre ele adu­cându-şi pro­pria con­tri­buţie de istorie, de cul­tură, de sfin­ţenie.
Con­fe­rinţa voastră într-adevăr reu­neşte epis­copii Bise­ricii Latine şi ai celei Greco-Cato­lice, iar unul dintre voi este şi ordi­na­rius pentru cea arme­ană. Ea vă oferă atât un loc de întâl­nire fra­ternă şi sprijin reci­proc, cât şi opor­tu­ni­tatea de a coor­dona acti­vi­tă­ţile refe­ri­to­are la pro­ble­mele ce vă sunt comune pri­vind evan­ghe­li­zarea şi pro­mo­varea umană. În lumina expe­rienţei acestor ani, tre­buie recu­noscut că ace­astă ins­ti­tuţie şi-a demons­trat uti­li­tatea. Ea este menită să fie un semn de uni­tate pentru între­aga voastră so­cie­tate, ară­tând cum diver­si­tatea, departe de a fi factor de dez­bi­nare, poate con­tribui la o uni­tate mai pro­fundă, întrucât este îmbo­gă­ţită cu daru­rile fie­că­ruia.

4. E de tre­buinţă a se cuno­aşte şi preţui reci­proc, pur­tând sar­ci­nile unii altora (cf. Gal 6,2). În spi­ritul acestor sen­ti­mente de împăr­tă­şire reci­procă tre­buie educat poporul lui Dum­nezeu şi înde­o­sebi vii­torii preoţi. În acest scop, for­marea comună a semi­na­riş­tilor este un ins­tru­ment sem­ni­fi­cativ pentru ca ei să deprindă con­cret sensul res­pec­tului şi accep­tării celui­lalt. Ei să fie într-adevăr pupila ochilor voştri.
Comu­ni­unea tre­buie să dis­tingă rela­ţi­ile cre­din­cio­şilor între ei, cu pre­o­ţii şi cu epis­copul. Tre­buie pro­mo­vată în toate felu­rile, prin prac­tica ascul­tării reci­proce şi prin valo­ri­fi­carea orga­nis­melor par­ti­ci­pa­tive. Pentru ace­astă măr­turie de uni­tate şi pentru vita­li­tatea însăşi a misi­u­nii Bise­ricii este deci­sivă anga­jarea pre­o­ţilor, cola­bo­ra­tori indis­pen­sa­bili ai ordi­­nului epis­copal. Dacă pe de o parte este datoria pre­o­ţilor să recu­no­ască în episcop pe tatăl lor şi să asculte de el cu pro­fund res­pect, în ceea ce-l pri­veşte, după cum amin­teşte con­ci­liul, „epis­copul să-i con­si­dere pe cola­bo­ra­torii săi preoţi ca fii şi pri­e­teni” (Lumen gen­tium 28).
Mult iubi­ţilor, fiţi apro­ape de pre­o­ţii voştri. Spri­­ji­niţi-i în momen­tele de încer­care. Îngri­jiţi-vă de for­marea lor per­ma­nentă, sta­bi­lind împreună cu ei spa­­ţi­ile de rugă­ci­une, de reflecţie, de actua­li­zare pas­to­rală.

5. De aten­ţii simi­lare tre­buie să bene­fi­cieze, fireşte, şi călu­gării şi călu­gă­ri­ţele. Res­pec­tând caris­­mele lor şi par­ti­cu­la­ri­tă­ţile fie­cărui ins­titut, este datoria epis­co­pilor să armo­ni­zeze pre­zenţa lor pentru binele comun al întregii Bise­rici.
Tre­buie apoi mul­ţumit Dom­nului pentru nume­ro­a­sele voca­ţii, băr­baţi şi femei, pe care el con­tinuă să le sus­cite în România. E nevoie însă ca ace­lora care sunt che­maţi la pre­oţie şi la viaţa con­sa­crată să li se asi­gure o edu­caţie solidă şi inte­grală, atât din punct de vedere doc­trinar, cât şi pas­toral şi spi­ri­tual. Şi ace­asta de pre­fe­rinţă în ţara voastră, pentru care este necesar a forma bine pro­fe­sorii, edu­ca­torii, în spe­cial direc­torii spi­ri­tuali. Ştiu că s-a făcut mult, dar tre­buie con­ti­nuat în ace­astă direcţie ţinând seamă de exi­gen­ţele com­plexe şi cres­cânde ale tim­pu­rilor noastre.

6. O grijă deo­se­bită tre­buie acor­dată pro­mo­vării lai­cilor, care este o urgenţă a întregii Bise­rici, dar, în mod par­ti­cular, pentru ţările ieşite din expe­rienţa comu­nis­mului. Este vorba de a-i ajuta să devină conş­tienţi de vocaţia lor spe­ci­fică, adică „să caute împă­răţia lui Dum­nezeu ocu­pându-se de cele vre­mel­nice şi orân­duindu-le după voinţa lui Dum­nezeu” (Lumen gen­tium, 31). Evi­dent, există spaţii ample de slu­jire ce le sunt des­chise şi în inte­riorul comu­ni­tă­ţii creş­tine, însă este sar­cina de neîn­lo­cuit a lai­cilor de a face pre­zentă evan­ghelia în acele dome­nii ale vieţii sociale, eco­no­mice şi poli­tice, unde în mod normal clerul nu ajunge să acţio­neze. Pentru ace­astă impor­tantă misi­une ei au nevoie de spri­jinul întregii comu­ni­tăţi. Sunt che­mate să des­făş­oare un rol sem­ni­fi­cativ şi aso­cia­ţi­ile de laici, apro­bate de epis­copi şi acţio­nând într-un climat de res­pect reci­proc şi de cola­bo­rare cu păs­torii.

Res­ti­tuirea bunu­rilor con­fis­cate şi dia­logul cu orto­doxia
7. În urma eve­ni­men­telor din 1989 şi în ţara voastră a fost ins­taurat sis­temul demo­cratic: este o cons­trucţie ce nece­sită timp, răb­dare şi cons­tanţă. La rândul ei, Bise­rica Cato­lică a putut să se reor­ga­ni­zeze şi poate să-şi des­făş­oare liber acti­vi­tatea pas­to­rală. Chiar dacă nu lip­sesc difi­cul­tăţi, tre­buie privit cu încre­dere spre viitor şi, cu aju­torul Dom­nului, să se dedice noii evan­ghe­li­zări.
O pro­vo­care de prim ordin este grija de a pro­pune cre­dinţa noilor gene­ra­ţii. Din punct de vedere sta­tistic, România este o ţară relativ „tânără”. Din păcate, tinerii se lovesc azi de noi difi­cul­tăţi ce com­plică şi peri­cli­tează pro­cesul lor edu­cativ. Este impor­tant ca Bise­rica să spri­jine sar­cina părin­ţilor, cei dintâi edu­ca­tori ai fiilor, şi să le ofere con­tri­buţia sa spe­ci­fică mai ales prin cate­heză şi învă­ţă­mântul reli­giei.
Înainte de al doilea război mon­dial, Bise­rica Ca­to­lică avea în România nume­ro­ase şcoli, cu un sistem ela­borat pentru sus­ţi­nerea lor. Prin con­fis­carea bu­nu­rilor, ace­astă impor­tantă operă bise­ri­ce­ască a dis­­părut. Chiar recu­nos­când că ar fi dificil să se revină la situaţia de dinainte, ar fi o datorie de jus­tiţie să se res­ti­tuie şco­lile şi bunu­rile con­fis­cate, punând Bise­rica în situaţia de a-şi des­fă­şura misi­unea şi în dome­niul edu­cativ. Fără îndo­ială, între­aga socie­tate ar bene­ficia de mari avan­taje.

8. Res­ti­tuirea bunu­rilor este o pro­blemă ce rea­pare des mai ales pentru Bise­rica Cato­lică de rit bizan­tin-român, lip­sită încă de nume­ro­ase locuri de cult de care dis­punea înainte de supri­marea ei. Bine­în­ţeles, jus­tiţia cere ca tot ceea ce a fost sus­tras să fie, pe cât posibil, res­ti­tuit. Îmi este cunoscut că iera­rhii nu cer res­ti­tuirea simul­tană a tuturor bunu­rilor con­fis­cate, dar ar voi să le aibă pe cele care ser­vesc mai mult pentru sluj­bele litur­gice: cate­dra­lele, bise­ri­cile pro­to­po­pia­telor etc.
În ace­astă pri­vinţă am urmărit cu mare interes lucră­rile Comi­siei mixte a Bise­ricii Orto­doxe Române şi Bise­ricii Greco-Cato­lice cu pri­vire la che­sti­u­nile amin­tite. Cu toate difi­cul­tă­ţile, nu există nici o în­do­ială că ace­astă comisie a avut un rol pozitiv. For­mulez cele mai vii urări ca ambele părţi să se stră­dui­ască să tra­teze mai departe pro­blema prin dialog sincer şi res­pec­tuos şi sper ca ace­astă vizită a mea să poată aduce o con­tri­buţie ulte­rio­ară acestei căi de dialog fra­tern în adevăr şi în cari­tate.
Acest dialog se îns­crie apoi în ori­zontul mai vast al anga­jării ecu­me­nice, la care între­aga Bise­rică este che­mată. Tre­buie să ne stră­duim toţi, cu inimă des­chisă şi per­se­ve­renţă în cadrul dia­lo­gului, atât teo­logic cât şi ope­rativ, cu cele­lalte Bise­rici şi comu­ni­tăţi creş­tine, în per­spec­tiva uni­tă­ţii tuturor dis­ci­po­lilor lui Cristos. În ace­astă pri­vinţă să nu uităm învă­ţă­tura Con­ci­liului Vatican II, când sub­li­niază că sufletul miş­cării ecu­me­nice îl cons­ti­tuie con­ver­tirea inimii, sfin­ţenia şi rugă­ci­unea (cf. Uni­tatis redin­te­gratio, 8). Sper ca şi în România să se poată orga­niza ini­ţia­tive ecu­me­nice, împreună cu fraţii noştri orto­docşi şi cele­lalte comu­ni­tăţi creş­tine, cu pri­lejul anului jubi­liar, pentru a implora împreună de la Domnul „să spo­re­ască uni­tatea între toţi creş­ti­nii de dife­rite con­fe­si­uni până la atin­gerea comu­ni­u­nii depline” (Tertio mil­lennio adve­niente, 16).

Pre­zenţa Bise­ricii în dome­niul social
9. Ală­turi de per­spec­ti­vele cu caracter inte­re­cle­zial şi ecu­menic, anga­jarea Bise­ricii Cato­lice din România tre­buie să răs­pundă şi unor pre­cise aştep­tări pe tărâm social. Sunt multe pro­ble­mele care cheamă în cauză măr­turia creş­tină. Doresc doar să sub­li­niez atenţia spe­cială pe care o merită familia, celulă de bază a soci­e­tă­ţii. Tre­buie să se ofere fami­liilor orien­tarea şi spri­jinul de care au nevoie, pentru a fun­da­menta drumul şi rolul lor edu­cativ pe ade­vă­rate valori morale şi spi­ri­tuale. Înde­o­sebi nu tre­buie încălcat res­pectul datorat vieţii fie­cărei per­so­ane, din momentul con­ce­perii până la moartea natu­rală.
O atenţie con­cretă şi gene­ro­asă tre­buie să cul­tive Bise­rica faţă de cei mai săraci şi mar­gi­na­li­zaţi. Este vorba de o sar­cină enormă, pentru a cărei rea­li­zare se cere ca efortul ecle­zial să fie coor­donat cu sar­ci­nile ce în acest domeniu revin ins­ti­tu­ţi­ilor guver­na­men­tale şi negu­ver­na­men­tale, ca şi oame­nilor de bună­voinţă.

10. Pre­a­iu­bi­ţilor, recons­trucţia soci­e­tă­ţii române va fi cu atât mai solidă cu cât se va înră­dă­cina mai mult în tra­di­ţi­ile voastre cele mai sănă­to­ase. E nevoie mai ales a redes­co­peri puterea cre­dinţei tuturor ace­lora care au pre­ferat să moară decât să renege pe Dum­nezeu sau Bise­rica.
Fie­care Bise­rică şi comu­ni­tate reli­gio­asă din ţara voastră a avut mar­tirii săi, şi în secolul XX. Tuturor doresc astăzi să le aduc omagiu. La rândul ei, Bise­rica Cato­lică este invi­tată să adune dovezi pentru a nu pierde memoria mar­ti­rilor săi, pentru a le urma măr­turia de fide­li­tate şi devo­ta­ment faţă de Domnul.
Cum să nu amintim, de pildă, de regre­tatul car­dinal Iuliu Hossu (1885-1970), episcop de Cluj-Gherla? Pre­de­ce­sorul meu Paul al VI-lea a dez­vă­luit ulte­rior că unul din car­di­nalii „in pec­tore” creaţi în Con­sis­to­riul din 20 aprilie 1969 era tocmai Mons. Hossu şi l-a numit „ilustru ser­vitor al Bise­ricii, pre­a­me­ri­tuos pentru fide­li­tatea sa şi înde­lun­gile sufer­inţe şi pri­va­ţi­uni pe care le-a îndurat pentru ea; simbol şi repre­zen­tant el însuşi al fide­li­tă­ţii multor epis­copi, preoţi, călu­gări, călu­gă­riţe şi cre­din­cioşi ai Bise­ricii de rit bizantin” (AAS LXV, 165).
Şi Bise­rica Cato­lică de rit latin a fost obiect de pri­goană, aşa cum e docu­mentat de figura dârză a slu­ji­to­rului lui Dum­nezeu Mons. Aaron Marton (1896–1980), episcop de Alba-Iulia, care a fost mai întâi întem­niţat iar apoi cons­trâns să tră­iască în do­mi­ciliu forţat. Cu pro­fundă emoţie amin­tesc, toto­­­dată, pe Mons. Anton Dur­co­vici (1888-1951), eroic episcop de Iaşi, mort în închi­so­are.
Sunt doar câteva dintre mul­tele şi ilus­trele figuri de uce­nici ai lui Cristos, vic­time ale unui regim care, ostil lui Dum­nezeu prin ate­ismul său, a călcat în picio­are şi omul, creat după chipul şi ase­mă­narea lui Dum­nezeu.

11. Acum, dragi con­fraţi, o pagină nouă s-a des­chis în istoria voastră. Este un dar şi în ace­laşi timp o înda­to­rire. Călău­ziţi cu vigoare comu­ni­tă­ţile în­cre­din­ţate vouă, pentru ca întregul vostru popor să poată păşi către un viitor mereu mai con­form cu planul lui Dum­nezeu. Încre­derea voastră să fie pusă în cel care, tri­mi­ţând apos­tolii în lume, i-a asi­gurat: „Iată, eu sunt cu voi până la sfâr­şitul lumii (Mt 28,20).
Încre­dinţez stră­dania Bise­ri­cilor voastre ocro­tirii materne a pre­as­fintei Fecio­are. Ea, care a fost pentru voi „steaua dimi­ne­ţii”, la care aţi privit în noaptea per­se­cu­ţiei, să fie acum „steaua noii evan­ghe­li­zări” şi să arate întregii soci­e­tăţi române drumul Fiului său, Isus Cristos, „calea” ce duce la casa Tatălui.
Vouă, pre­o­ţilor voştri, călu­gă­rilor, călu­gă­ri­ţelor, dia­co­nilor şi tuturor cre­din­cio­şilor de pe acest iubit pământ al Româ­niei vă dau din inimă bine­cu­vân­tarea mea.
Cristos a înviat!

Ioan Paul al II-lea, Discursuri şi omilii cu ocazia vizitei în România: 7-9 mai 1999
© Copyright 2009 – Edi­tura Presa Bună
Bd. Ştefan cel Mare, 26
RO-700064-Iaşi
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro

Scroll to Top